Amerikaner mer positiva till Sverige under det senaste året
Rapporten grundar sig på en enkätundersökning som har genomförts i Kanada och USA. Studien visar att bilden av Sverige är stark i båda länderna och det är små regionala skillnader. Det är framför allt unga i storstäder som har fått en mer positiv bild av Sverige under det senaste året.
Resultatet är mycket spännande och tyder på att banden mellan amerikaner och svenskar fortfarande är starka. Det är uppenbart att många i Nordamerika värdesätter områden som är viktiga för Sverige som innovation, hållbarhet, utbildning och respekt för mänskliga rättigheter. Det ger bra förutsättningar för fortsatt utbyte och nya samarbeten, säger Annika Rembe, generaldirektör för Svenska institutet.
- Självklart är den ökade negativa rapporteringen om Sverige med missvisande och överdriven information oroande och något vi måste fortsätta att följa. Men vi kan konstatera att detta för närvarande inte tycks ha fått något brett genomslag, säger Annika Rembe.
Studien visar att:
- 51 procent av respondenterna i USA och 56 procent i Kanada är mycket positiva till Sverige.
- Vid en jämförelse mellan Nederländerna, Tyskland och de övriga Nordiska länderna rankas Sverige högst när det gäller hur positivt man ser på landet.
- 29 procent av respondenterna i USA och 15 procent av respondenterna i Kanada svarar att de fått en mer positiv bild av Sverige under det senaste året. Orsaken uppges vara frågor som rör Sveriges ekonomi, den svenska modellen, innovation, hållbarhet och utbildning. I båda länderna uppger ca 6 procent att de fått en mer negativ bild, varav en majoritet hänvisar till våld och oroligheter kopplat till migrationsfrågor.
- 7 procent av befolkningen i USA och 5 procent i Kanada är mycket kritiska till Sverige.
- De som anger att de konsumerar mycket media om Sverige är också mest positiva till Sverige. Det indikerar att den ökade andelen överdrivna och ibland felaktiga uppgifter om Sverige inte fått genomslag bland den breda allmänheten.
- De regionala skillnaderna är små. Däremot finns en tydlig skillnad mellan stora och små städer samt utbildningsnivå. Högutbildade och storstadsbor tenderar att vara mer positiva till Sverige.
- Unga har ändrat sin bild mest, framförallt till det positiva men även till det negativta. Hälften av unga i storstäder uppger att de har ändrat sin bild av Sverige till det positiva medan åtta procent av unga storstadsbor blivit mer negativa.
Undersökningen och analysarbetet genomfördes i maj–oktober 2017. Undersökningsföretaget Netigate/CINT har bistått med webbpaneler i länderna. Antalet respondenter som besvarat enkäterna är 3278 i USA och 2709 i Kanada. Urvalet är representativt vad gäller kön, ålder och region. Bortfallet (andelen respondenter som påbörjar men inte avslutar hela enkäten) var ca 12–15 procent och felmarginalen är 1,7 procent.
Studien finns bifogad i pressmeddelandet.
Nyckelord
Kontakter
Sergio Guimaraes
Tf. enhetschef Enheten för Sverigekommunikation
070 883 62 44
sergio.guimaraes@si.se
Boris Vasicpressansvarig, svensk media
Tel:08-453 79 37, 070-398 29 08boris.vasic@si.seDokument
Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum