Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Sveriges Byggindustrier.

Kreditrestriktionerna leder till högre sparande och fallande bostadsinvesteringar. Det påverkar hela samhällsekonomin negativt. På tio års sikt innebär restriktionerna en BNP-nivå som är 2,3 procent lägre än vad den annars varit. Finansinspektionen har tidigare gjort beräkningar som visar att skyddet från ett skuldkvotstak är runt 0,8 procent mindre fall i BNP vid en kris.

- Försäkringspremien mot hushållens skuldsättning är alltså större än skadan. Därför måste de skärpta amorteringskraven ses över, säger Anna Broman.

Sveriges Byggindustrier lanserar under fredagen rapporten Var det värt det? Kreditrestriktionernas effekter på ekonomisk tillväxt.

Anna Broman, bostadspolitisk expert, Sveriges Byggindustrier.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.