Ana Süssner Rubin ringer för valseger

På lördag slutspurtar Vänsterpartiets toppkandidat till EU-parlamentet från Malmö genom att ringa väljare i Malmö.

– Det har varit en valrörelse med ett enormt stöd för Vänsterpartiets politik för ett systemskifte som kan rädda klimatet och pressa tillbaka extremhögern, säger Ana som kampanjat intensivt över hela landet.

När Ana slutspurtar på lördagen i Malmö kommer hon återigen att ta till telefonen och ringa väljare tillsammans med aktivister i Vänsterpartiet Malmö för att få så många som möjligt att ta sig till valurnorna och välja Vänsterpartiet. Ett 50-tal aktivister har redan ring tiotusentals väljarsamtal i Malmö och räknar med att ringa ytterligare 5 000 under slutspurten.

Vänsterpartiet siktar på att få minst två mandat vilket skulle innebära att Ana, som enda Malmöbo, skulle väljas in i EU-parlamentet på söndag.

– Det är extra kul att avsluta valrörelsen i min hemstad Malmö där många väljer Vänsterpartiets just för vår jämlikhetspolitik som sätter arbetare och kvinnors rättigheter före storföretagens. Som inte låter de rikaste och storföretagen komma undan sitt klimatansvar när det är den som skitar ner allra mest, avslutar Ana.

Media är välkommen att närvara i telefoncentralen, meddela gärna i förväg om ni räknar med att delta.

Vad               Ana Süssner Rubin, två på Vänsterpartiets lista till EU-parlamentet, valspurtar

Gör                Ringer väljare i Malmö

Var                Poeten på Hörnet, Södra Förstadsgatan 65

När                Lördag 25 maj 11.00-13.00

För mer information:
Ana Süssner Rubin: 073- 533 48 66

Vänsterpartiet lägger motion för jämlik tillgång till skånska vårdcentraler18.10.2019 12:17:03 CESTPressmeddelande

2009 infördes hälsoval inom vården, vilket lett till att privata vårdcentraler öppnat på många platser i Skåne. Ofta koncentreras de privata vårdcentralerna till områden med relativt sett frisk befolkning och högre inkomstnivåer, medan områden med befolkning som löper större risk för ohälsa inte alls har haft samma nyetablering av vårdcentraler. Nu vill Vänsterpartiet kartlägga behovet av offentliga vårdcentraler för att trygga tillgång till en god primärvård för alla.

Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet26.9.2019 12:00:00 CESTNyheter

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.