Ana Süssner Rubin ringer för valseger

På lördag slutspurtar Vänsterpartiets toppkandidat till EU-parlamentet från Malmö genom att ringa väljare i Malmö.

– Det har varit en valrörelse med ett enormt stöd för Vänsterpartiets politik för ett systemskifte som kan rädda klimatet och pressa tillbaka extremhögern, säger Ana som kampanjat intensivt över hela landet.

När Ana slutspurtar på lördagen i Malmö kommer hon återigen att ta till telefonen och ringa väljare tillsammans med aktivister i Vänsterpartiet Malmö för att få så många som möjligt att ta sig till valurnorna och välja Vänsterpartiet. Ett 50-tal aktivister har redan ring tiotusentals väljarsamtal i Malmö och räknar med att ringa ytterligare 5 000 under slutspurten.

Vänsterpartiet siktar på att få minst två mandat vilket skulle innebära att Ana, som enda Malmöbo, skulle väljas in i EU-parlamentet på söndag.

– Det är extra kul att avsluta valrörelsen i min hemstad Malmö där många väljer Vänsterpartiets just för vår jämlikhetspolitik som sätter arbetare och kvinnors rättigheter före storföretagens. Som inte låter de rikaste och storföretagen komma undan sitt klimatansvar när det är den som skitar ner allra mest, avslutar Ana.

Media är välkommen att närvara i telefoncentralen, meddela gärna i förväg om ni räknar med att delta.

Vad               Ana Süssner Rubin, två på Vänsterpartiets lista till EU-parlamentet, valspurtar

Gör                Ringer väljare i Malmö

Var                Poeten på Hörnet, Södra Förstadsgatan 65

När                Lördag 25 maj 11.00-13.00

För mer information:
Ana Süssner Rubin: 073- 533 48 66

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi14.5.2019 09:49:26 CESTPressmeddelande

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.