Analys: Högerkonservativ ekonomisk politik slår mot vanligt folk

Med ett reformutrymme på cirka 30 miljarder nästa år kommer det att krävas en ansvarsfull ekonomisk politik för att vi ska kunna anställa fler lärare, undersköterskor och personal i äldreomsorgen. Samtidigt går den samlade högerkonservativa oppositionen fram med nästan 80 miljarder i ofinansierade skattesänkningar som riskerar att elda på inflationen och leda till både nedskärningar i välfärden, stora underskott och högre boräntor för vanliga hushåll.

Inflationen är hög i Sverige och i omvärlden. Ryssland bedriver ett invasionskrig mot Ukriana och ett energikrig mot hela Europa som lett till rekordhöga elpriser i Sverige. De senaste månaderna har även livsmedels, varu- och tjänstepriser bidragit till att inflationstakten har ökat. Många hushåll har det tufft just nu med höga räkningar. Riskerna är stora risker för en sämre ekonomisk utveckling i vår omvärld, med högre priser och högre räntor som drabbar både hushåll och företag.

- Ingen ansvarsfull politiker kan lova att kompensera för allt – men vi ska inte lämna vanligt folk i sticket. Det handlar om att stötta de hushåll som drabbas hårdast av prisökningarna, utan att bidra till att elda på inflationen. I ett allvarligt och oroligt läge måste finanspolitiken vara väl avvägd och ansvarsfull för att trygga välfärden och inte driva upp boräntorna, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Den samlade högeroppositionen går fram med nästan 80 miljarder i skattesänkningar utan att vara överens om hur det ska finansieras. Dessa skattesänkningar riskerar att elda på inflationen och leda till nedskärningar i välfärden och högre boräntor för vanliga hushåll.

- I det här ekonomiska läget kommer stora ofinansierade skattesänkningar leda till antingen underskott i statsfinanserna eller nedskärningar i välfärd och skyddsnät, i värsta fall både och. Missköter man de offentliga finanserna är det välfärden och ytterst hushållen som får betala priset för det i form av nedskärningar på personal i välfärden och högre boräntor, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Det kommer att krävas en ansvarsfull ekonomisk politik för att möta de utmaningar Sverige står inför. Med Socialdemokraterna blir det ordning och reda i ekonomin.

Se pressbriefen med Mikael Damberg här.

Presskontakt

Per Strängberg, pressekreterare till Mikael Damberg, 073-093 90 56, per.strangberg@regeringskansliet.se

Socialdemokraternas presstjänst, 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.