Analyschefen: Coronakrisen bäddar för en frusen bostadsmarknad

Lena Fahlén, global analyschef på Handelsbanken, varnar för en rejäl avkylning av den svenska bostadsmarknaden om coronakrisen fortsätter. Det säger hon i EFN Ekonomikanalens bostadspodd Kvadrat.

Från vänster: Lena Fahlén, global analyschef på Handelsbanken, och Joakim Båge, programledare EFN Ekonomikanalen. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Skulle den här situationen fortsätta att förvärras, så kommer det bli en oväntad chock mot ekonomin”, berättar Lena Fahlén.
Vi tittar på spridning, varaktighet och stimulanser som avgörande för hur ekonomin kommer påverkas.

Hon menar att den svenska bostadsmarknaden, som fram till förra månaden närmade sig rekordnivåer, påverkas mycket av omvärldsfaktorer.

Omvärlden är viktig. Vi är ett litet land och väldigt exportberoende. På sikt har ju vi tänkt oss stigande bostadspriser på grund av hög efterfrågan och låga räntor. Men just här och nu ska man nog vara lite försiktig att göra prognoser för vi är ju mitt inne i det här och vet inte hur länge det här kommer pågå”, förklarar hon.

Lena Fahlén vill se är att regeringen hjälper till med åtgärder som hjälper företag och arbetsmarknaden att kunna överbrygga coronakrisen:

Om man ser till att företag har tillgång till krediter och inför olika åtgärder som att nu möjliggöra korttidsarbete, så att företag inte går omkull, då kommer det att hjälpa. Om det här sen pågår så pass länge att folk verkligen blir av med jobben på riktigt, då kommer vi att hamna i en djupare lågkonjunktur.”

Hon skulle också välkomna en sänkning av reporäntan från Riksbanken.

Vi tycker att det känns mer och mer sannolikt att Riksbanken kommer att agera och sänka räntan. Nu har man ett ordinarie möte i april, men frågan är om man inte agerar redan innan det”, säger Lena Fahlén.

Se hela intervjun här (29:37 min, nytt fönster)

Här kan du även lyssna på podden.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Så kan ekonomin bli efter coronakrisen3.4.2020 15:20:18 CESTBlogginlägg

SUSANNE ARVIDSSON, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, beskriver tiden vi befinner oss i som "surrealistisk" och med "oerhört mycket osäkerhet och risk". Krisen kommer att skapa bestående beteendeförändringar och det gör att det inom näringslivet nu krävs förmåga till nytänkande, menar hon. ”Vi kan inte bara ställa om mot hållbarhet utan vi måste också fundera på vad vi har för kunnande och färdigheter som i stället kan utnyttjas till att producera något som i dag efterfrågas.”