Anarkistklassiker på Dramatens lilla scen i december

Ivan Turgenjev är inte bara en viktig föregångare till Tjechov – hans klassiska roman Fäder och söner planterade fröet till nihilismen och anarkismen, via den oförglömlige karaktären Bazarov. Den 4 december har den dramatiserade versionen premiär på Lilla scenen i regi av Runar Hodne.

Finns det plats för kärlek och ömhet i ett hjärta som brinner av aggressiv ideologi?

Studenten Kirsanov kommer till sin far Nikolais gods, tillsammans med sin vän, den utmanande Bazarov – som genast hamnar i konflikt med faderns bror Pavel. Det är starten på en berättelse om politik, kärlek, existentiella värderingar och dynamiken mellan två generationer som har väldigt olika erfarenheter av och perspektiv på tiden de lever i.

Fäder och söner skildrar hur ideologisk övertygelse kan utvecklas till aggressiv radikalism, och hur detta skär sig mot familj, kärlek och nära relationer.

Den norske regissören Runar Hodne gör sin Dramatendebut med Turgenjevs romanklassiker i en hyllad scenversion av den irländske dramatikern Brian Friel. Turgenjev gav ut sin roman 1862, i en inflammerad tid i tsardömet Ryssland som ett halvsekel senare skulle brisera i revolution. Det var hos Turgenjev som ordet nihilism slog igenom, förkroppsligat av Bazarov. Men Fäder och söner är mer än politik – med en stor ensemble och en ödmjukhet inför människors tillkortakommanden blir det tydligt att Turgenjev är Tjechovs föregångare.

Runar Hodne har tidigare bland annat regisserat Shakespeares Othello med Magnus Roosmann i titelrollen på Nationaltheatret i Oslo. Han har också gjort en rosad uppsättning av Gösta Berlings saga på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

Medverkande: Hannes Meidal, Otto Hargne, Jan Waldekrantz, Magnus Roosmann, Johan Holmberg, Joaquin Nabi Olsson med flera.

Regi Runar Hodne
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Ljus Andreas Fuchs
Peruk och mask Barbro Forsgårdh

Biljetterna släpps den 30 augusti klockan 12 på dramaten.se och i biljettkassan.

Premiär den 4 december, Lilla scenen