Mobility Sweden

Andelen laddbara bilar i januari bromsar in

Dela

- Registreringarna av nya personbilar ökade i januari med 22,5 procent och med 83 procent för lätta lastbilar jämfört med januari ifjol. Ökningen förklaras främst av låga registreringssiffror i januari 2020 efter ett rekordstarkt december, orsakat av fordonsskattehöjningen 1 januari 2020 när WLTP infördes i Bonus-malussystemet. 2021 riskerar att bli ett mycket ryckigt fordonsår. Dels för att vi fortfarande är mitt uppe i Coronapandemin, som också starkt påverkade fordonsmarknaden under det andra kvartalet ifjol, dels för att flera styrmedelsförändringar träder i kraft under det första halvåret i år, säger Jessica Alenius, vice VD på BIL Sweden.Den kraftiga ökningen av registreringarna av elbilar och laddhybrider i slutet av förra året medförde att de laddbara bilarnas andel blev drygt 49 procent av nyregistreringarna i december. Andelen laddbara bilar har dock dämpats i januari och stannade på 33,5 procent jämfört med 30,7 procent ifjol. 

Den stora osäkerheten kring styrmedelsförändringarna i år i form av bland annat Bonus-malus och höjd förmånsskatt har starkt bidragit till att andelen laddbara bilar bromsar in efter den starka uppgången i december, fortsätter Jessica Alenius.  

Sammanfattning av nyregistreringarna januari 2021 

  2021 2020 % 21/20
Personbilar  20 573 16 798 +22,5% 
Andel laddbara personbilar  33,5%      30,7%  
Lastbilar, totalt 2 571  1 630 57,7% 
Varav:      
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton  2 149 1 173  +83,2%
Tunga lastbilar, över 16 ton  386 420  -8,1%
Bussar, totalt 102 38  +168,4%

Bensinbilarna åter fler än de laddbara bilarna i januari
 

- Under 2020 skedde ett trendbrott när det gäller nyregistrerade personbilars fördelning per drivmedel. 
Under året gick laddhybriderna om dieselbilarna. Totalt minskade bensinbilarnas andel av nyregistreringarna med elva procentenheter och dieselbilarnas andel med tolv procentenheter. Samtidigt ökade laddhybridernas andel med 16 procentenheter och elbilarnas andel med fem procentenheter. I december registrerades det till och med fler laddhybrider än bensinbilar och fler elbilar än dieselbilar. Under januari var bensinbilarna åter fler än både laddhybriderna och elbilarna tillsammans, och dieselbilarna nära tre gånger fler än elbilarna, säger Jessica Alenius.  2019 uppgick andelen laddbara bilar till två procent av alla personbilar i trafik. Preliminära siffror visar att denna andel ökade under 2020 till 3,6 procent, varav laddhybriderna står för 2,5 procent och elbilarna för 1,1 procent. Ökningen är dels ett resultat av att fordonsindustrin lanserat allt fler laddbara modeller, dels att styrmedlen har gynnat utvecklingen. Med årets alla styrmedelsförändringar riskerar vi dock att bromsa denna positiva utvecklingstakt, vilket försämrar möjligheterna att nå klimatmålen, fortsätter Jessica Alenius.

Ökade nyregistreringar, men Bonus-malussystemet slår hårt mot lätta lastbilar

- För lätta lastbilar går det fortsatt trögt, trots att registreringarna ökade med 83 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Under 2020 minskade nyregistreringarna av lätta lastbilar i Sverige mest i hela Europa, och minskningen uppgick till 42,4 procent att jämföra med genomsnittet i EU på -17,5 procent. Förklaringen till kräftgången för lätta lastbilar kan därför inte enbart hänföras till Coronakrisen, utan Bonus-malussystemet bidrar starkt. Vi är djupt oroade för konsekvenserna för lätta lastbilar av de ytterligare malus-skärpningar som träder i kraft den 1 april som höjer fordonsskatten ytterligare. Vi har påtalat vikten av att de bör särskiljas från personbilar vid revideringen av systemet, då de utför ett annat transportarbete. Dessutom har inte omställningen till elektrifiering kommit lika långt som för personbilar, vilket begränsar utbudet, fortsätter Jessica Alenius.
 

Nedgång för tunga lastbilar och uppgång för bussar 

- Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med åtta procent i januari jämfört med januari ifjol. Nyregistreringarna av bussar nära tredubblades i januari, dock från en låg nivå. Bussmarknaden har påverkats negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt, avslutar Jessica Alenius.  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för januari omfattar registreringar från 1 januari till och med 29 januari. Antalet registreringsdagar är två färre än i fjol, vilket påverkar registreringarna med ca tio procent. 

BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas istället in i påföljande månads registreringar. 
 
För att läsa meddelandet i sin helhet, klicka här.

När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.

För mer information kontakta Jessica Alenius, vice VD BIL Sweden, tfn 070-235 63 19 eller mail: jessica.alenius@bilsweden.se

Kontakter

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye