Anders Henriksson blir nytt förstanamn för Socialdemokraterna i SKL

Socialdemokraternas verkställande utskott har idag nominerat Anders Henriksson (S), regionstyrelsens ordförande i Region Kalmar län, till andre vice ordförande för Sveriges kommuner och landsting (SKL). Henriksson ersätter därmed Lena Micko (S), som nyligen utsågs till civilminister.

- Det var på många sätt ett självklart val. Anders är en av våra mest erfarna regionpolitiker och har suttit i SKL:s ledning i flera år. En av våra viktigaste prioriteringar är att stärka välfärden i landets kommuner och regioner och där kommer Anders spela en viktig roll, säger Lena Rådström Baastad (S), Socialdemokraternas partisekreterare.

Henriksson blir i och med detta gruppledare för Socialdemokraterna i SKL. Det formella beslutet att utse ny andre vice ordförande fattas på SKL:s styrelsesammanträde den 25:e oktober.

Presskontakt

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526, press@socialdemokraterna.se