Anders Henriksson blir nytt förstanamn för Socialdemokraterna i SKL

Socialdemokraternas verkställande utskott har idag nominerat Anders Henriksson (S), regionstyrelsens ordförande i Region Kalmar län, till andre vice ordförande för Sveriges kommuner och landsting (SKL). Henriksson ersätter därmed Lena Micko (S), som nyligen utsågs till civilminister.

- Det var på många sätt ett självklart val. Anders är en av våra mest erfarna regionpolitiker och har suttit i SKL:s ledning i flera år. En av våra viktigaste prioriteringar är att stärka välfärden i landets kommuner och regioner och där kommer Anders spela en viktig roll, säger Lena Rådström Baastad (S), Socialdemokraternas partisekreterare.

Henriksson blir i och med detta gruppledare för Socialdemokraterna i SKL. Det formella beslutet att utse ny andre vice ordförande fattas på SKL:s styrelsesammanträde den 25:e oktober.

Presskontakt

Martin Rynoson, pressekreterare för Socialdemokraterna, 0725-315 526, press@socialdemokraterna.se

2020 års Anna Lindh pris går till den pakistanska människorättsjuristen Mary James Gill24.8.2020 10:46:01 CESTPressmeddelande

Anna Lindhs minnesfond vill i år uppmärksamma en eldsjäl som arbetar för att stärka arbetsvillkoren för sanitetsarbetare och andra marginaliserade grupper. Årets Anna Lindh pris går till människorättsjuristen Mary James Gill som genom sitt outtröttliga arbete har bidragit till ökad säkerhet och värdighet för latrintömmare och andra sanitetsarbetare i Pakistan.