Anders Holmestig ny vd för Fastighetsägarna Sverige

Anders Holmestig är ny vd för Fastighetsägarna Sverige. Anders ersätter Reinhold Lennebo som går i pension.

Anders Holmestig tillträde som ny vd för Fastighetsägarna Sverige 1 juni och kommer närmast från LRF där han var vice VD och näringspolitisk chef. Dessförinnan har han arbetat som bland annat politiskt sakkunnig i Statsrådsberedningen och ansvarig för näringslivs- och samhällsfrågor på ICA-handlarnas förbund.

– Jag är mycket glad och stolt över att få möjlighet att leda Fastighetsägarna Sverige. Jag ser fram emot att få fortsätta utveckla Fastighetsägarna och det arbete som gjorts för att synliggöra fastighetsbranschens viktiga roll i samhällsbygget, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Coronapandemin har haft stor påverkan på många av fastighetsbranschens lokalhyresgäster. Många fastighetsägare har stöttat sina kunder genom att ge anstånd och rabatter för att underlätta för utsatta företag att ta sig igenom den mest akuta krisen. Sedan 23 april har fastighetsföretag använt Fastighetsägarnas mall för tillfällig hyresrabatt över 14 000 gånger.

– Fastighetsbranschen har gett ett stort stöd till sina lokalhyresgäster för att de ska kunna ta sig igenom den akuta krisen. Nu behöver vi fokusera på hur vi på ett hälsosäkert sätt kan återstarta den svenska ekonomi genom att till exempel se över momsregler för effektivare lokalutnyttjande och underlätta mer flexibel användning av byggnader genom ändringar i plan- och bygglagen, säger Anders Holmestig.

Under våren och vintern har tre stora statliga utredningar som påverkar bostadspolitiken tillsatts, utredningen om effektivare hyresförhandlingar, en ny social bostadspolitik och fri hyressättning i nyproduktion av hyreslägenheter.

– De statliga utredningarna om hyresmarknaden och den sociala bostadspolitiken är viktiga för att de kommer få stor påverkan på hur bostadsmarknaden fungerar framöver. Mitt och Fastighetsägarnas fokus kommer att ligga på att skapa förutsättningar för fler att få tillgång till en bostad, då är det viktigt med en social bostadspolitik som är träffsäker och når dem med störst behov av samhälleligt stöd, säger Anders Holmestig.

– Det är viktigt att vi får en fungerande hyresmarknad med jämbördiga parter. Här behövs det en lagstadgad oberoende tvistlösning för de årliga hyresförhandlingarna. Denna måste basera sina beslut på tydliga grunder kopplade till utvecklingen av bostadskonsumenternas värderingar. En sådan modell skulle gynna långsiktiga investeringar i befintliga och nya hyresrätter. Därmed kan hyresrätten fortsätta att vara en attraktiv boendeform för såväl nuvarande som framtida hyresgäster, säger Anders Holmestig.

Pressbilder på Anders Holmestig finns att hämta på: https://www.flickr.com/photos/fastighetsagarna/albums/72157714552230442

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.

Fastighetsägarna kartlägger coronapandemins effekter på stadskärnorna26.5.2020 11:23:03 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har fått stora effekter på utvecklingen i stadskärnorna när myndighetsrestriktioner gjort att färre människor rör sig i våra städer. Fastighetsägarna kartlägger därför tillsammans med HUI Research försäljningsutvecklingen för olika branscher i stadskärnorna och tar dessutom fram prognoser för hur försäljningen i stadskärnorna kommer se ut under 2020.