Anders Kompass föreslås bli ny ordförande för IM

Den tidigare diplomaten och FN-medarbetaren Anders Kompass föreslås bli ny ordförande för IM, Individuell Människohjälp, vid organisationens årsmöte sista helgen i april. – Det är en ära att bli föreslagen. Jag har stort förtroende för det arbete som IM gör, säger han.
Den erfarne diplomaten och FN-tjänstemannen Anders Kompass föreslås bli ny nationell ordförande för IM. Foto: Malin Kihlström/IM

Anders Kompass har arbetat med utvecklingsfrågor i närmare 40 år, både inom civilsamhället, FN-systemet och som diplomat. Han har medlat mellan regeringen och gerillan i El Salvador, öppnat FN-kontor för mänskliga rättigheter i flera länder och varit ambassadör i Guatemala.

Han kom i närmare kontakt med IM i Centralamerika, där han såg organisationens arbete och även blev närmare bekant med IMs initiativ Humanium Metal.

– Det är viktigt att försöka göra något. Vapnen och gängen är fortfarande kvar. Och grogrunden för våldet.

Visselblåsare i FN

Anders Kompass har stor erfarenhet av internationellt arbete, men mindre av den svenska delen av organisationens verksamhet.

– Jag är framför allt nyfiken. IM har en fascinerande historia och det finns en styrka, en fantastisk bas, med arbetet i Sverige. Verksamheten här i landet, med alla lokalföreningar, är en viktig förankring för de stora utmaningar vi har med bland annat social utsatthet.

Den tuffaste tiden i Anders Kompass yrkesliv var när han slog larm om grova sexuella övergrepp på minderåriga pojkar som utfördes av soldater som verkade inom FN i Centralafrikanska Republiken. Han anklagades för tjänstefel och uppmanades att avgå. Pressen var stor, ända tills en extern utredning friade honom och istället riktade allvarlig kritik emot FN-ledningen för att inte ha agerat för att skydda de utsatta barnen.

– Det skakar mig fortfarande när jag tänker på det, att några kunde se detta och välja att titta bort. Jag kommer nog aldrig över det. Och jag tror att det är viktigt att man aldrig slutar att förfasas över övergrepp som sker.

Skriver memoarer

Sedan ett halvår tillbaka är Anders Kompass pensionär och har sin bas i byn Snårestad utanför Ystad. Där skriver han bland annat på en memoarbok.

– Jag har ju upplevt mycket, och lärt mig en del. Så jag bestämde mig för att skriva om det.

Om Anders Kompass blir vald till ordförande för IM i april efterträder han Lave Beck-Friis, som varit IMs nationella ordförande i två år.

För mer information:

Martin Nihlgård, generalsekreterare IM: 0704-10 03 09

Ola Richardsson, kommunikations- och påverkanschef IM: 0708-21 77 88

Bilder

IM
Trollebergsvägen 5

IM är en idéburen, obunden medlemsorganisation som arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer, för en jämlik och medmänsklig värld. Vi kämpar för en värld där människor av egen kraft kan ta sig ur fattigdom och utanförskap. I vårt arbete utgår vi ifrån de mänskliga rättigheterna, en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.

Följ IM

Senaste pressmeddelandena från IM