Anders Rydell stärker SvD:s konstbevakning – utvecklar journalistiken med nya perspektiv

SvD Kultur utvecklar i höst konstbevakningen för att ge tidningens konstintresserade läsare nya perspektiv på konst- och designvärlden. Satsningen innebär bland annat ett fördjupat samarbete med Anders Rydell, som med start imorgon torsdag kommer att bevaka konstvärlden – från designhändelser till kulturarvsfrågor – för tidningen.

SvD Kultur fördjupar samarbetet med Anders Rydell. – Med kommentarer och guidande texter kommer Anders att ge våra konstintresserade läsare nya perspektiv på konst- och designvärlden, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius. Foto: Staffan Löwstedt, SvD

– Med Anders Rydell som regelbunden medarbetare kompletterar vi SvD:s konstkritik med en vidare konstbevakning, som genom intervjuer, kommentarer och guidande texter kommer att ge våra läsare nya ingångar till konstvärlden, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.

Anders Rydell har bland annat en bakgrund som chefredaktör för tidningen Konstnären och som författare till den kritikerrosade boken ”Plundrarna – hur nazisterna stal Europas konstskatter”, som har översatts till 19 språk. Som frilansskribent medverkar han sedan förra hösten i Svenska Dagbladet, där han bland annat skrivit ett uppmärksammat reportage om hur en tavla stulen av nazisterna i Tyskland på 1930-talet kunde hamna i Moderna museets samlingar.

– Det ska bli väldigt spännande att fördjupa samarbetet med Svenska Dagbladet inom ett område som jag brinner för. Jag kommer att bevaka konstvärlden i ett bredare perspektiv, från samtidskonst till design, konstpolitik och auktionsvärlden. Ett genomgående tema kommer att vara konstens roll i samhället, säger Anders Rydell.

SvD Kulturs utveckling av konstbevakningen, som blir ett komplement till konstkritiken under ledning av konstredaktör Clemens Poellinger, är en av flera strategiska satsningar Svenska Dagbladet lanserar i höst.

– Vårt mål på SvD Kultur är att ständigt utveckla kulturbevakningen så att den svarar mot läsarnas behov och intressen. Konsten är en viktig samtidsspegel, och bidrar till att ge nya insikter om omvärlden, säger Lisa Irenius.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD. Tel: 073-693 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Anders Rydell, kulturskribent, SvD. Tel: 070-747 01 11.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala25.10.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.

Erik Wisterberg till SvD – får fokus på näringslivets utmanare24.10.2019 08:45:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet fortsätter den strategiska satsningen på redaktionen och värvar Erik Wisterberg som reporter till SvD Näringsliv. Hans fokus blir digitaliseringen och hur den påverkar näringsliv och samhälle. ”Med Erik Wisterberg stärker vi bevakningen av en av vår tids stora frågor. Hans kompetens och förmåga till nyskapande journalistik passar perfekt in i det SvD vi nu håller på att bygga”, säger publisher Anna Careborg.