Anders Thomas Jensen regisserar stjärnspäckad komedi i Västra Götaland

Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Lars Brygmann, Nicolas Bro och Andrea Heick Gadeberg har de bärande rollerna i Anders Thomas Jensens nya komedi Rättfärdighetens Ryttare. Filmen produceras av ZENTROPA i samproduktion med Zentropa Sweden AB, (Lizette Jonjic), och Film i Väst. Inspelningen sker i Danmark och i Västra Götaland. Biopremiär i Danmark julen 2020.

Bildtext fotot, från vänster:  Nikolaj Lie Kaas, Lars Brygmann, Andrea Heick Gadeberg, Anders Thomas Jensen, Nicolas Bro, Mads Mikkelsen Fotograf: Anders Overgaard
Bildtext fotot, från vänster: Nikolaj Lie Kaas, Lars Brygmann, Andrea Heick Gadeberg, Anders Thomas Jensen, Nicolas Bro, Mads Mikkelsen Fotograf: Anders Overgaard

Anders Thomas Jensens nya komedi är en fabel om gemenskap, universums tillfälligheter… och ja… även meningen med livet.

Filmens roller spelas av några av Danmarks mest populära skådespelare: Mads Mikkelsen i rollen som Markus, Nikolaj Lie Kaas spelar Otto, Lars Brygmann är Lennart och Nicolas Bro  är Emmenthaler. I rollen som Markus dotter Mathilde ser vi Andrea Heick Gadeberg som har haft ett fantastiskt genombrott med den kritikerrosade prestationen som Daniel Ryes lillasyster i Ser du månen, Daniel och rollen som en ung Sanne Salomonsen i Sanne The Musical. Vi ser också Gustav Lindh i rollen som Bodashka, han är senast känd från Hjärter Dam.

Historien: När hans fru dör i en tragisk tågolycka måste den utposterade militären Markus åka hem till sin tonårsdotter Mathilde. Olyckan verkar vara en slump tills matematikern Otto dyker upp med sina två excentriska kollegor Lennart og Emmenthaler. Otto var själv passagerare på det förolyckade tåget och är fast övertygad om att olyckan inte var en tillfällighet, någon står bakom det hela. När incidenterna radas upp för Markus börjar även han misstänka att hans fru kanske var ett oskyldigt offer i ett planerat attentat.

Rättfärdighetens ryttare är skriven och regisseras av Anders Thomas Jensen. Filmen produceras av Zentropa Entertainments3 producent Sisse Graum Jørgensen och Sidsel Hybschmann. Filmen samproduceras med Zentropa Sweden och Film i Väst med stöd från Det Danske Filminstitut, FilmFyn, Nordisk Film & TV Fond, the MEDIA Programme of the European Union, YouSee, TV 2 DANMARK, YLE & SVT. Rättfärdighetens Ryttare distribueras i Norden av Nordisk Film Distribution och säljs internationellt av TrustNordisk.

• Bildtext fotot, från vänster:  Nicolas Bro, Lars Brygmann, Anders Thomas Jensen, Mads Mikkelsen, Andrea Heick Gadeberg och Nikolaj Lie Kaas. Fotograf: Anders Overgaard

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 162 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 324 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Visst kan vi lösa den svenska biokrisen!4.12.2019 10:53:13 CETPressmeddelande

Det går mycket dåligt för svensk film på bio. 2019 kommer att gå till historien som ett av de allra sämsta åren mätt i marknadsandel. Men den nationella filmens kris är inte ny, den är inte isolerad till Sverige och de ana-lyser och förslag som förts fram i diskussionen är alltför ytliga och enkel-spåriga. Film i Väst menar därför att det viktigaste är att hela den sam-lade svenska filmbranschen – finansiärer, kreatörer, producenter och distributörer och visare – gemensamt sätter sig för att finna orsaker och lösningar på krisen.