Anders Ygeman ny gruppledare för Socialdemokraterna

På ett extrainsatt möte med Socialdemokraternas riksdagsgrupp valdes före detta inrikesminister Anders Ygeman (S) idag till partiets gruppledare i riksdagen.

- Jag är glad för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med andra partier i riksdagen bygga Sverige starkare, säger Anders Ygeman, nyvald gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen.

På en presskonferens den 27 juli meddelade statsminister Stefan Löfven att Anders Ygeman begärt entledigande som statsråd, men föreslog honom samtidigt som ny ledare för riksdagsgruppen. Under tisdagseftermiddagen valdes Anders Ygeman enhälligt till gruppledare och efterträder Thomas Eneroth (S), som utsetts till ny infrastrukturminister.

Anders Ygeman blev riksdagsledamot första gången 1995 och har bland annat varit ordförande för miljö- och jordbruksutskottet samt trafikutskottet, innan han 2014 utsågs till inrikesminister. Han är sedan 2016 ordförande för Socialdemokraterna i Stockholm.

Jonatan Hermansson

tel: 072-556 52 85

Riddarhustorget 7-9

+46702676666http://www.socialdemokraterna.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.