Anders Ygeman ny gruppledare för Socialdemokraterna

På ett extrainsatt möte med Socialdemokraternas riksdagsgrupp valdes före detta inrikesminister Anders Ygeman (S) idag till partiets gruppledare i riksdagen.

- Jag är glad för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med andra partier i riksdagen bygga Sverige starkare, säger Anders Ygeman, nyvald gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen.

På en presskonferens den 27 juli meddelade statsminister Stefan Löfven att Anders Ygeman begärt entledigande som statsråd, men föreslog honom samtidigt som ny ledare för riksdagsgruppen. Under tisdagseftermiddagen valdes Anders Ygeman enhälligt till gruppledare och efterträder Thomas Eneroth (S), som utsetts till ny infrastrukturminister.

Anders Ygeman blev riksdagsledamot första gången 1995 och har bland annat varit ordförande för miljö- och jordbruksutskottet samt trafikutskottet, innan han 2014 utsågs till inrikesminister. Han är sedan 2016 ordförande för Socialdemokraterna i Stockholm.

Jonatan Hermansson

tel: 072-556 52 85

2020 års Anna Lindh pris går till den pakistanska människorättsjuristen Mary James Gill24.8.2020 10:46:01 CESTPressmeddelande

Anna Lindhs minnesfond vill i år uppmärksamma en eldsjäl som arbetar för att stärka arbetsvillkoren för sanitetsarbetare och andra marginaliserade grupper. Årets Anna Lindh pris går till människorättsjuristen Mary James Gill som genom sitt outtröttliga arbete har bidragit till ökad säkerhet och värdighet för latrintömmare och andra sanitetsarbetare i Pakistan.