Anders Ygeman ny gruppledare för Socialdemokraterna

På ett extrainsatt möte med Socialdemokraternas riksdagsgrupp valdes före detta inrikesminister Anders Ygeman (S) idag till partiets gruppledare i riksdagen.

- Jag är glad för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med andra partier i riksdagen bygga Sverige starkare, säger Anders Ygeman, nyvald gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen.

På en presskonferens den 27 juli meddelade statsminister Stefan Löfven att Anders Ygeman begärt entledigande som statsråd, men föreslog honom samtidigt som ny ledare för riksdagsgruppen. Under tisdagseftermiddagen valdes Anders Ygeman enhälligt till gruppledare och efterträder Thomas Eneroth (S), som utsetts till ny infrastrukturminister.

Anders Ygeman blev riksdagsledamot första gången 1995 och har bland annat varit ordförande för miljö- och jordbruksutskottet samt trafikutskottet, innan han 2014 utsågs till inrikesminister. Han är sedan 2016 ordförande för Socialdemokraterna i Stockholm.

Jonatan Hermansson

tel: 072-556 52 85

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O