Film i VästFilm i Väst

Andra filmen i huvudtävlan i Cannes för Film i Väst

För första gången har Film i Väst två samproduktioner som tävlar om världens kanske mest prestigefulla pris: Palme d’Or. I dag blev det klart att den rumänske regissören Corneliu Porumboius drama The Whistlers är uttagen till huvudtävlan i festivalen. Jim Jarmuschs zombiekomedi The Dead Don't Die inviger hela festivalen den 14 maj och är även den uttagen i huvudtävlan.

– Det är ett uttalat mål för Film i Väst att ha med samproduktioner i huvudtävlan i Cannes och Berlin. I år har vi lyckats med konststycket att inviga båda festivalerna och dessutom ha ytterligare en film med i huvudtävlan. Det har aldrig tidigare hänt. Vi gratulerar Corneliu Porumboiu och Jim Jarmusch, men också de västsvenska bolagen Filmgate Films, Chimney, Haymaker och Cloudberry Post säger Peter Possne, Produktionschef på Film i Väst.

Den rumänske regissören och manusförfattaren Corneliu Porumboius drama The Whistlers är en rumänsk-fransk-tysk-svensk samproduktion.

Filmen handlar om den rumänske polisofficeren Cristi, som kommer till La Gomera, en av Kanarieöarna. Han är tjallare för maffian och på väg till ön för att lära sig det uråldriga visselspråket. I Rumänien står han under polisbevakning och genom att lära sig detta kodade språk kan han fortsätta kommunicera med maffian för att få Zsolt ur fängelset. Zsolt är den ende som vet var 30 miljoner Euro är gömda…

Producenter: 42 Km Film / Les Films du Worso / Komplizen Film / Arte Grand Accor i samproduktion med Sean Wheelan, Filmgate Films och Film i Väst. Filmen är till del postproducerad i Göteborg, bland annat har Cloudberry Post gjort ljudet.

Den sällsynt stjärnspäckade zombiekomedin The Dead Don’t Die av Jim Jarmusch inviger filmfestivalen i Cannes den 14 maj. I rollerna ser vi bland andra Bill Murray, Adam Driver, Chloe Sevigny, Selena Gomez, Tilda Swinton och Iggy Pop. Filmen är producerad i samarbete med Chimney och Film i Väst och en del av postproduktionen – en större del av zombieeffekterna – har gjorts på Haymaker i Göteborg. Fredrik Zander, Chimney, är exekutiv producent och den som tog projektet till Västra Götaland.

Läs mer här

Här är en sammanställning över alla Film i Västs samproduktioner i Cannes hittills

Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande

Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande

I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.

36 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner13.12.2023 10:32:18 CET | Pressmeddelande

I dag tillkännagavs Guldbaggenomineringarna för 2023 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 36 nomineringar. Sju var för Hammarskjöld och Motståndaren, fyra var för Miraklet i Gullspång och Tillsammans 99, tre för Paradiset brinner och två var för En dag kommer allt det här bli ditt och Exodus. Guldbaggegalan arrangeras av Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 15 januari 2024.