Andra halvlek sänkte Sverige mot Tjeckien

Igen fick Sverige en rivstart med en 14-poängsledning efter första halvlek. Men i andra kom Tjeckien ut som ett helt nytt lag medan Sverige tappade allt flyt.

Foto: FIBA

– Den här matchen hade två ansikten, säger svenske förbundskaptenen François Gomez efter matchen.

44-30 i första halvek; 20-41 i den andra. Sverige skjuter 5 av 12 på trepoängare i de första 20 minuterna; Tjeckien sätter 7 av 13 i de avslutande 20.

Sverige gjorde allting rätt i de första två perioderna när de, precis som mot Montenegro, tog kommandot i matchen, styrde och dominerade returtagningen. Tjeckien hade, precis som väntat, otroligt svårt att göra poäng i uppställt halvplansspel. Deras anfall såg krystat ut och svenskorna nekade dem position över hela banan. När de väl kom till avslut för trepoängare så satte de bara ett av tio försök.

I andra halvlek vara det som en helt annan match.

– Det fysiska spelet, säger assisterande coach Francisco Pinto. Det speglas i alla komponenter, rent statistiskt. Att vi tog tio returer totalt i den andra halvleken talar för sig själv.

Kanske berodde det på att Sverige spelat två matcher på ett dygn (även om Tjeckien gjort samma sak). Kanske blev Sverige mentalt sänkta av att se Fahriya Abdi lämna planen med en skada. Kanske var det bara Tjeckien.

– Vi måste ge cred till Tjeckien, säger coach Pinto. De stämplar in andra halvleken.

Och det var en osannolik vändning av Tjeckerna. Efter att sett ut att vara helt förlamade och utspelade i första halvlek kom de ut som ett nytt lag efter halvtid. Renata Brezinova tog laget på sin rygg med 23 poäng, inklusive fyra trepoängare.

– De kom till de situationer de ville komma till, utan att behöva jobba lika mycket, säger coach Pinto.

Amanda Zahui gjorde vad hon kunde med 19 poäng, 7 returer, 5 assist, 2 steals och 2 blockar. Även Louice Halvarsson och Frida Eldebrink kom upp i tvåsiffriga poäng med 12 respektive 11.

Men EuroBasket är långt ifrån över för Sveriges del då vinsten mot Montenegro fortfarande talar för att Sverige får spela åttondelsfinal på måndag kväll, förutsatt att Montenegro inte sensationellt besegrar Frankrike eller Tjeckien. Och Sverige har fortfarande en match kvar att spela mot Frankrike.

Två matcher in i det här mästerskapet har Sverige spelat fyra bra perioder, men inte lyckats hålla ihop spelet i en och samma match. På söndag mot Frankrike är det snudd på ett måste.

EuroBasket 2019, Gruppspel
Tjeckien - Sverige, 71-64 (14-14, 16-30, 22-9, 19-11)
Poäng, Sverige: Amanda Zahui 19, Louice Halvarsson 12, Frida Eldebrink 11, Kalis Loyd 9, Binta Drammeh 6, Elin Eldebrink 6, Regan Magarity 1.
Statistik: >>>

Foto: FIBA

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.