ANDRA SEGERN FÖR KRIECHMAYR – JANSRUD KNEP POKALEN

Det blev återigen en tight uppgörelse i den alpina herreliten i Åre. I årets sista super-G var det upplagt för norsk totalsuccé men det var Vincent Kriechmayr som drog det längsta strået och därmed han fick kliva högst upp på pallen, för andra dagen i rad.

Trots kyligt väder bjöd herrarna på en het kamp i säsongens sista super-G för herrarna. Det var tight i toppen med 13 åkare inom halvsekunden från första plats. Men det var gårdagens vinnare Vincent Kriechmayr (som delade störtloppsvinsten med Matthias Mayer på onsdagen), med startnummer fem, som skulle visa sig göra det snabbaste åket för dagen.

Det såg ut som att både Christoph Innerhofer, Italien, och Thomas Dressen, Tyskland, kunde ta ned Kriechmayr från första plats, men det saknades i slutändan fyra respektive åtta hundradelar ned till andra och tredje plats. Inte heller norrmannen Aksel Lund Svindal, som startade som elfte man och rev ned mest applåder för dagen, kunde göra något åt Kriechmayr men kom in på exakt samma tid som Dressen och slutade på delad tredje plats.

Kjetil Jansrud, Norge, hade redan säkrat den totala vinsten i super-G cupen. Med sin sjätteplats tog han ytterligare 40 poäng och landade på slutgiltiga 400 poäng, 80 före andremannen Kriechmayr, och tar därmed med sig en kristallglob hem. Aksel Lund Svindal slutade på tredje plats i den totala super-G-cupen.

Följ Audi FIS Ski World Cup Finals via vår hemsida och genom att ladda ner appen Åre 2019 från Google Play eller App Store.