Ändrade attityder och skärpt lagstiftning ökar trycket på WhistleB:s tjänster

I Sverige skyddas visselblåsare som larmar om allvarliga missförhållanden sedan årsskiftet mot repressalier som tex avsked eller utfrysning, det här ökar antalet larm till styrelser och företagsledningar. Även Metoo har med tydlighet visat på behovet av anonyma kommunikationskanaler.

- Anställda som rapporterar om övergrepp ska inte behöva drabbas av repressalier. Det är viktigt med säkra lösningar. Externa tjänster, initialt telefonbaserade hotlines, blev populära efter en rad uppmärksammade skandaler i USA, där börsbolag sedan 2002 är skyldiga att ha funktioner för whistleblowing. Sådana system är numera vanliga även i Sverige. Och intresset har ökat sedan #Metoo-rörelsen drog igång, säger Karin Henriksson medgrundare av WhistleB.

- Företag, investerare och organisationer lyfter frågan internt, och ser behovet att införa en säker funktion som tillåter anonyma larm och dialog för trakasserier. Vi märker också ett ökat tryck från privat ägarhåll, fortsätter karin Henriksson.

- Nu är det viktigt att hålla säkerheten på högsta nivå. Företag får aldrig glömma att skydda känslig information och en utpekad individ i en rapport. Med GDPR har vi bra lagstiftnig att förhålla oss till. Med säkra verktyg och följsamhet till lagen kan företaget arbeta korrekt och effektivt och minska väsentliga affärsrisker, avslutar Karin Henriksson.

The legal basis for the WhistleB service is compliant with present data protection laws and the forthcoming EU General Data Protection Regulation. WhistleB complies with ISO 27001, information security.

WhistleB’s sustainability report indicates increased commitment to business ethics21.11.2017 15:38Pressmeddelande

WhistleB’s new sustainability report shows a change in attitude regarding key sustainability issues (CSR). Discussions with customers show that business critical sustainability issues such as discrimination, harassment and bribery are rising further up the board room agenda. Several companies state that the systematic follow-up of these issues should happen as a matter of course.