Andrea Gisle Joosen till Qreds styrelse

Fintechbolaget Qred har valt in Andrea Gisle Joosen som ny ledamot i styrelsen. Hon är sedan tidigare ordförande i Acast och ledamot i bland andra ICA Gruppen, BillerudKorsnäs och Dixons Carphone.

Andrea Gisle Joosen

Qred har sedan starten 2015 vuxit snabbt och tagit positionen som Nordens största alternativa långivare till småföretag. Bolaget har nyligen emitterat en obligation värd 100 miljoner euro för att ytterligare stärka tillväxten.

-Andrea Gisle Joosen är ett styrelseproffs med gedigen erfarenhet av att bygga stora och välskötta bolag. Det känns fantastiskt att kunna gasa ytterligare med Andrea ombord, säger Emil Sunvisson, vd på Qred.

-Småföretagare skapar över 80 procent av alla nya jobb i Sverige. Trots det släpps de flesta inte in på storbankernas kreditavdelningar. Qred är ett ungt företag grundat av entreprenörer som verkligen förstår kundernas förutsättningar. Jag ser fram emot att jobba med ett av Sveriges snabbast växande bolag, säger Andrea Gisle Joosen.

Källa statistik: Undersökning från Företagarna

Andrea Gisle Joosen

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Qred ökar intäkter med 90% under första kvartalet 202028.5.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Ändrat datum för Qred Holding AB (publ) årsstämma 202027.5.2020 16:45:00 CESTPressmeddelande