Qred AB

Andrea Gisle Joosen till Qreds styrelse

Fintechbolaget Qred har valt in Andrea Gisle Joosen som ny ledamot i styrelsen. Hon är sedan tidigare ordförande i Acast och ledamot i bland andra ICA Gruppen, BillerudKorsnäs och Dixons Carphone.

Andrea Gisle Joosen

Qred har sedan starten 2015 vuxit snabbt och tagit positionen som Nordens största alternativa långivare till småföretag. Bolaget har nyligen emitterat en obligation värd 100 miljoner euro för att ytterligare stärka tillväxten.

-Andrea Gisle Joosen är ett styrelseproffs med gedigen erfarenhet av att bygga stora och välskötta bolag. Det känns fantastiskt att kunna gasa ytterligare med Andrea ombord, säger Emil Sunvisson, vd på Qred.

-Småföretagare skapar över 80 procent av alla nya jobb i Sverige. Trots det släpps de flesta inte in på storbankernas kreditavdelningar. Qred är ett ungt företag grundat av entreprenörer som verkligen förstår kundernas förutsättningar. Jag ser fram emot att jobba med ett av Sveriges snabbast växande bolag, säger Andrea Gisle Joosen.

Källa statistik: Undersökning från Företagarna

Andrea Gisle Joosen

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna med pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen