Andreas Åström ny näringspolitisk chef på Almega

Almega har under sommaren bedrivit ett arbete för att rekrytera sin nya näringspolitiska chef. Valet föll på Andreas Åström som närmast kommer från tjänsten som kommunikationschef för Stockholms Handelskammare.

Andreas Åström

- Jag är mycket glad över att kunna välkomna Andreas till oss. Med sin bakgrund från näringslivet, sin kunskap om politiken och kommunikation kommer Andreas kunna ta vid och vidareutveckla Almegas näringspolitiska arbete och bidra till att förbättra villkoren för tjänsteföretagen, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

Andreas Åström tillträder tjänsten som näringspolitisk chef hos Almega den 1 december 2017.

- Almega är en av Sveriges viktigaste organisationer och det känns hedrande att få arbeta med att förbättra villkoren för tjänsteföretagen. Sveriges konkurrenskraft och välstånd är beroende av en fortsatt växande tjänstenäring. Samhällsutmaningarna är stora och Almega samt dess förbund har offensiva förslag på hur de ska mötas. Jag ser fram emot att driva och vinna frågor som stärker tjänsteföretagen, säger Andreas Åström.

Andreas Åström har en magisterexamen i statsvetenskap och historia och har även läst sociologi vid Trinity College, University of Dublin.

Han kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på Stockholms Handelskammare där han arbetat sedan år 2009.

Andreas har en partipolitisk bakgrund och varit verksam i kommunikations- och pressroller hos bland annat Stockholms stads stadsledningskontor.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Andreas Åström

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.