Andreas Åström ny näringspolitisk chef på Almega

Almega har under sommaren bedrivit ett arbete för att rekrytera sin nya näringspolitiska chef. Valet föll på Andreas Åström som närmast kommer från tjänsten som kommunikationschef för Stockholms Handelskammare.

Andreas Åström

- Jag är mycket glad över att kunna välkomna Andreas till oss. Med sin bakgrund från näringslivet, sin kunskap om politiken och kommunikation kommer Andreas kunna ta vid och vidareutveckla Almegas näringspolitiska arbete och bidra till att förbättra villkoren för tjänsteföretagen, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

Andreas Åström tillträder tjänsten som näringspolitisk chef hos Almega den 1 december 2017.

- Almega är en av Sveriges viktigaste organisationer och det känns hedrande att få arbeta med att förbättra villkoren för tjänsteföretagen. Sveriges konkurrenskraft och välstånd är beroende av en fortsatt växande tjänstenäring. Samhällsutmaningarna är stora och Almega samt dess förbund har offensiva förslag på hur de ska mötas. Jag ser fram emot att driva och vinna frågor som stärker tjänsteföretagen, säger Andreas Åström.

Andreas Åström har en magisterexamen i statsvetenskap och historia och har även läst sociologi vid Trinity College, University of Dublin.

Han kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på Stockholms Handelskammare där han arbetat sedan år 2009.

Andreas har en partipolitisk bakgrund och varit verksam i kommunikations- och pressroller hos bland annat Stockholms stads stadsledningskontor.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Andreas Åström

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.