Andreas Åström ny näringspolitisk chef på Almega

Almega har under sommaren bedrivit ett arbete för att rekrytera sin nya näringspolitiska chef. Valet föll på Andreas Åström som närmast kommer från tjänsten som kommunikationschef för Stockholms Handelskammare.

Andreas Åström

- Jag är mycket glad över att kunna välkomna Andreas till oss. Med sin bakgrund från näringslivet, sin kunskap om politiken och kommunikation kommer Andreas kunna ta vid och vidareutveckla Almegas näringspolitiska arbete och bidra till att förbättra villkoren för tjänsteföretagen, säger Anna-Karin Hatt, vd på Almega.

Andreas Åström tillträder tjänsten som näringspolitisk chef hos Almega den 1 december 2017.

- Almega är en av Sveriges viktigaste organisationer och det känns hedrande att få arbeta med att förbättra villkoren för tjänsteföretagen. Sveriges konkurrenskraft och välstånd är beroende av en fortsatt växande tjänstenäring. Samhällsutmaningarna är stora och Almega samt dess förbund har offensiva förslag på hur de ska mötas. Jag ser fram emot att driva och vinna frågor som stärker tjänsteföretagen, säger Andreas Åström.

Andreas Åström har en magisterexamen i statsvetenskap och historia och har även läst sociologi vid Trinity College, University of Dublin.

Han kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på Stockholms Handelskammare där han arbetat sedan år 2009.

Andreas har en partipolitisk bakgrund och varit verksam i kommunikations- och pressroller hos bland annat Stockholms stads stadsledningskontor.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Andreas Åström

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.