Andreas Edenman ny chefsjurist på Teknikföretagen

Andreas Edenman har anställts som chefsjurist på Teknikföretagen. Han kommer närmast från motsvarande befattning på Industriarbetsgivarna.

Andreas Edenman. Foto: Håkan Flank / Industriarbetsgivarna

– Andreas Edenman har över 20 års erfarenhet som jurist och är en etablerad arbetsrättsjurist inom arbetsgivarsfären. Han är bland annat medförfattare till det nuvarande Industriavtalet och har deltagit i sex avtalsrörelser, säger Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen, och fortsätter:

– Andreas Edenman kommer att bli en viktig pusselbit i Teknikföretagens arbete för våra medlemsföretags konkurrenskraft.

Andreas Edenman kommer att börja sin tjänst som chefsjurist på Teknikföretagen i augusti månad.

Andreas Edenman. Foto: Håkan Flank / Industriarbetsgivarna

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.