Andreas Ericson ny redaktör för SvD:s politikpodd
För Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, är Andreas Ericson en drömrekrytering.
– Få personer i samhällsdebatten har en sådan blick för samtiden och hans förmåga att iaktta detaljer utan att förlora helhetsperspektivet är föredömligt. Jag ser fram emot att se hur han tillsammans med oss kommer att utveckla podden.
Podden ”Ledarredaktionen” startade som ett litet experiment i februari 2019 och blev en oväntat framgång. Den är i dag en av Sveriges största politikpoddar med drygt 70 000 lyssningar i veckan enligt Poddindex (v 49). Podden har också tagit sig in på listan över de 100 mest lyssnade poddarna i Sverige.
– Jag tror att mycket av styrkan ligger i att vi själva drivs av nyfikenhet och vetgirighet när vi går in i samtalen, och att målsättningen är att både de som lyssnar och vi som samtalar ska vara lite klokare efteråt, säger Tove Lifvendahl.
Med Andreas Ericson som redaktör tas nu nästa steg för att utveckla podden i samspel med lyssnarnas inspel och tankar.
– Poddens styrka är dess relevanta och insiktsfulla samtal som tar lyssnaren på allvar och ger stöd att fatta egna beslut. Det ska naturligtvis fortsätta. Men jag vill också ge podden ett tydligare format och att vi ska bli än mer koncisa för att göra podden än mer lättillgänglig för lyssnarna, säger Andreas Ericson.
”Ledarredaktionen” leds av Svenska Dagbladets ledarskribenter och publiceras vid 16-tiden varje vardag. Podden rekryterar sina gäster dag för dag på basis av de som bäst kan belysa den fråga som är dagens mest intressanta i medieflödet. Ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.
Andreas Ericson tillträder tjänsten den 1 februari.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Andreas Ericson, tillträdande poddredaktör, SvD Ledare. E-post:, andreas@magasinetneo.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum