Andreas Ericson ny redaktör för SvD:s politikpodd

Svenska Dagbladets ledarredaktion stärker nu laget med Andreas Ericson som går in som redaktör för den dagliga podden ”Ledarredaktionen”. Uppdraget är att utveckla formatet och befästa ställningen som en av Sveriges mest lyssnade politikpoddar.
Andreas Ericson går in som redaktör för SvD:s politikpodd ”Ledarredaktionen”. Uppdraget blir att utveckla formatet och befästa ställningen som en av Sveriges mest lyssnade politikpoddar. Foto: Sofia Ekström/SvD

För Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, är Andreas Ericson en drömrekrytering.

– Få personer i samhällsdebatten har en sådan blick för samtiden och hans förmåga att iaktta detaljer utan att förlora helhetsperspektivet är föredömligt. Jag ser fram emot att se hur han tillsammans med oss kommer att utveckla podden.

Podden ”Ledarredaktionen” startade som ett litet experiment i februari 2019 och blev en oväntat framgång. Den är i dag en av Sveriges största politikpoddar med drygt 70 000 lyssningar i veckan enligt Poddindex (v 49). Podden har också tagit sig in på listan över de 100 mest lyssnade poddarna i Sverige.

– Jag tror att mycket av styrkan ligger i att vi själva drivs av nyfikenhet och vetgirighet när vi går in i samtalen, och att målsättningen är att både de som lyssnar och vi som samtalar ska vara lite klokare efteråt, säger Tove Lifvendahl.

Med Andreas Ericson som redaktör tas nu nästa steg för att utveckla podden i samspel med lyssnarnas inspel och tankar.

– Poddens styrka är dess relevanta och insiktsfulla samtal som tar lyssnaren på allvar och ger stöd att fatta egna beslut. Det ska naturligtvis fortsätta. Men jag vill också ge podden ett tydligare format och att vi ska bli än mer koncisa för att göra podden än mer lättillgänglig för lyssnarna, säger Andreas Ericson.

”Ledarredaktionen” leds av Svenska Dagbladets ledarskribenter och publiceras vid 16-tiden varje vardag. Podden rekryterar sina gäster dag för dag på basis av de som bäst kan belysa den fråga som är dagens mest intressanta i medieflödet. Ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.

Andreas Ericson tillträder tjänsten den 1 februari.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Andreas Ericson, tillträdande poddredaktör, SvD Ledare. E-post:, andreas@magasinetneo.se