Andreas Ericson ny redaktör för SvD:s politikpodd

Svenska Dagbladets ledarredaktion stärker nu laget med Andreas Ericson som går in som redaktör för den dagliga podden ”Ledarredaktionen”. Uppdraget är att utveckla formatet och befästa ställningen som en av Sveriges mest lyssnade politikpoddar.

Andreas Ericson går in som redaktör för SvD:s politikpodd ”Ledarredaktionen”. Uppdraget blir att utveckla formatet och befästa ställningen som en av Sveriges mest lyssnade politikpoddar. Foto: Sofia Ekström/SvD

För Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på SvD, är Andreas Ericson en drömrekrytering.

– Få personer i samhällsdebatten har en sådan blick för samtiden och hans förmåga att iaktta detaljer utan att förlora helhetsperspektivet är föredömligt. Jag ser fram emot att se hur han tillsammans med oss kommer att utveckla podden.

Podden ”Ledarredaktionen” startade som ett litet experiment i februari 2019 och blev en oväntat framgång. Den är i dag en av Sveriges största politikpoddar med drygt 70 000 lyssningar i veckan enligt Poddindex (v 49). Podden har också tagit sig in på listan över de 100 mest lyssnade poddarna i Sverige.

– Jag tror att mycket av styrkan ligger i att vi själva drivs av nyfikenhet och vetgirighet när vi går in i samtalen, och att målsättningen är att både de som lyssnar och vi som samtalar ska vara lite klokare efteråt, säger Tove Lifvendahl.

Med Andreas Ericson som redaktör tas nu nästa steg för att utveckla podden i samspel med lyssnarnas inspel och tankar.

– Poddens styrka är dess relevanta och insiktsfulla samtal som tar lyssnaren på allvar och ger stöd att fatta egna beslut. Det ska naturligtvis fortsätta. Men jag vill också ge podden ett tydligare format och att vi ska bli än mer koncisa för att göra podden än mer lättillgänglig för lyssnarna, säger Andreas Ericson.

”Ledarredaktionen” leds av Svenska Dagbladets ledarskribenter och publiceras vid 16-tiden varje vardag. Podden rekryterar sina gäster dag för dag på basis av de som bäst kan belysa den fråga som är dagens mest intressanta i medieflödet. Ambitionen är att lyssnaren ska få fler perspektiv och ny kunskap.

Andreas Ericson tillträder tjänsten den 1 februari.

Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post:tove.lifvendahl@svd.se
Andreas Ericson, tillträdande poddredaktör, SvD Ledare. E-post:, andreas@magasinetneo.se

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.