Andreas Holmberg vald till biskop i Stockholms stift

Stockholms stifts nästa biskop blir Andreas Holmberg. Det står klart efter biskopsvalets andra och sista valomgång.
Biskop electus Andreas Holmberg.

-Jag är rörd, tacksam och glad över förtroendet som visats mig idag, säger Andreas Holmberg, biskop electus i Stockholms stift. Å ena sidan känner jag mig liten och ödmjuk inför det uppdrag som väntar. Å andra sidan känner jag sprittande glädje och tillförsikt inför det som komma skall.

Andreas Holmberg är stiftsadjunkt för gudstjänstfrågor i Stockholms stift. Han har tidigare arbetat som församlingspräst och distriktsledare i Stockholms stift i femton år samt som lärare i Tanzania mellan 2000 och 2005 där han också var förtroendevald i kyrkorådet. Han disputerar under våren på en avhandling om församlingar i mångreligiösa och mångkulturella miljöer.

Läs mer om Andreas Holmberg:

- Vi i stiftsstyrelsen är stolta och glada över det höga valdeltagandet i biskopsvalet och hälsar vår nya biskop Andreas varmt välkommen i sin viktiga roll för Svenska kyrkan i Stockholms stift, säger Olle Burell, förste vice ordförande i stiftsstyrelsen.

m biskopsvalet
Totalt är 1119 röstberättigade. Hälften är präster och diakoner som har tjänst i Stockholms stift och dess församlingar och lika många är elektorer som har utsetts av de lokala kyrkofullmäktige. Nu är den process färdig som inleddes med nomineringsvalet den 6 december 2018.

Det slutgiltiga valresultatet i siffror fastställs idag tisdag klockan 16.00 vid stiftsstyrelsens sammanträde.

Om biskopsämbetet
Biskopen är den högsta kyrkliga ledaren i stiftet. Till de viktigaste uppgifterna hör att:

- Leda och inspirera kyrkan i stiftet och att se till att kyrkans lära och ordning följs.

- Vara ordförande i domkapitel och stiftsstyrelse.

- Anta stiftets präst- och diakonkandidater samt viga dem till tjänst i Svenska kyrkan

- Visitera stiftets församlingar för att inspirera och möta medarbetare i samtal.

- Hålla regelbunden kontakt med präster och diakoner, både tjänstgörande och blivande.

Mer information om biskopsvalet:

Den 22 september klockan 11.00 vigs Andreas Holmberg till biskop av ärkebiskop Antje Jackelén i högmässan i Uppsala domkyrka.

Andreas Holmberg tas emot i Storkyrkan 29 september 2019.

Biskop electus Andreas Holmberg.

Stockholms Stift
Västra Trädgårdsgatan 2 A

Stockholms stift är det yngsta av Svenska kyrkans tretton stift och bildades 1942. Stiftets uppgift är att stärka de 61 församlingarnas förmåga att fullgöra den grundläggande uppgiften: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige som består av folkvalda. Domkyrka är Storkyrkan i Gamla stan och biskop är sedan 2019 Andreas Holmberg.

Följ Stockholms Stift

Senaste pressmeddelandena från Stockholms Stift