Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman.

Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen.

Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talmanspresidiet.

Våra fyra partier delar Socialdemokraternas ambition om att nå bred politisk enighet i valet av talman och vice talmän. Vi kommer därmed att lägga ned våra röster i valet om förste vice talman och tredje vice talman - och därmed respektera de kandidater som andra partier nominerar till dessa poster - för att för första gången sedan 2002 kunna uppnå mycket bred politisk enighet kring talmanspresidiet.

Partierna har också enats om fördelningen av utskottens presidieposter. Sverigedemokraterna erhåller åtta av totalt sexton presidieposter. Moderaterna får fyra, Kristdemokraterna och Liberalerna får två vardera.

Kontaktuppgifter:

Niklas Gillström, presschef Moderaterna

Oskar Cavalli-Björkman, presschef Sverigedemokraterna

Sabina Bernhardsson, presschef Kristdemokraterna

Andreas Arvidsson, presschef Liberalerna
070-854 90 20 eller 072 – 219 64 57

Duellen – Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) på debatturné inför Europavalet30.1.2024 10:33:41 CET | Pressmeddelande

I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP) Sveriges populäraste EU-politiker sett till antalet personkryss. Tomas Tobé var den mest kryssade kandidaten med över 150 000 personröster. Inför årets Europaval ger sig Tobé och Bah Kuhnke ut på en gemensam debatturné. Debatterna kommer äga rum i följande städer och vara öppna för allmänheten: Uppsala, Gävle, Lund, Helsingborg, Göteborg, Borås, Västerås och Stockholm.

Pressinbjudan: Sveriges populäraste EU-politiker bjuder in till pressträff29.1.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Tisdagen den 30 januari bjuder Sveriges populäraste EU-politiker, Tomas Tobé (M) och Alice Bah Kuhnke (MP), in till pressträff för att presentera en Europavalsnyhet. I Europavalet 2019 blev Tomas Tobé och Alice Bah Kuhnke de två mest kryssade kandidaterna, med över 150 000, respektive 140 000, personröster. Tid och plats: Tid: Tisdagen 30 januari, klockan 09.00 Plats: Riksdagens presscenter Anmälan: Föranmälan görs till pressjour@moderaterna.se