Andreas Norlén nomineras till riksdagens talman

Talmannen är riksdagens främsta representant. Ämbetets vikt och betydelse innebär att det är viktigt att personen som innehar det är kunnig och brett respekterad. Mot den bakgrunden väljer Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att nominera Andreas Norlén till riksdagens talman.

Norlén har under sin tid som talman visat att han besitter de erforderliga personliga egenskaper och kvalifikationer som uppdraget kräver. Norlén har samtidigt blivit brett respekterad och åtnjuter ett stort förtroende både i och utanför riksdagen.

Vidare är Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ense om att nominera Julia Kronlid (SD) till riksdagens andre vice talman. Kronlid är en respekterad riksdagsledamot med lång erfarenhet, bland annat som ledamot av utrikesnämnden. De fyra partierna är ense om att i valet av vice talmän ska proportionalitetsprincipen tillämpas, vilket skulle ge de tre stora partierna i riksdagen en rättvis representation i talmanspresidiet.

Våra fyra partier delar Socialdemokraternas ambition om att nå bred politisk enighet i valet av talman och vice talmän. Vi kommer därmed att lägga ned våra röster i valet om förste vice talman och tredje vice talman - och därmed respektera de kandidater som andra partier nominerar till dessa poster - för att för första gången sedan 2002 kunna uppnå mycket bred politisk enighet kring talmanspresidiet.

Partierna har också enats om fördelningen av utskottens presidieposter. Sverigedemokraterna erhåller åtta av totalt sexton presidieposter. Moderaterna får fyra, Kristdemokraterna och Liberalerna får två vardera.

Kontaktuppgifter:

Niklas Gillström, presschef Moderaterna

Oskar Cavalli-Björkman, presschef Sverigedemokraterna

Sabina Bernhardsson, presschef Kristdemokraterna

Andreas Arvidsson, presschef Liberalerna

070-854 90 20 eller 072 – 219 64 57

Sverigedemokraterna kallar socialförsäkringsministern till utskottet27.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Under gårdagen beslutade regeringen att den så kallade karensutredningen, vilken tillsattes av den förra regeringen, skall läggas ned. Sverigedemokraterna har under många års tid arbetat för att den så kallade karensdagen skall tas bort för flera särskilt utsatta yrkesgrupper inom bland annat hälso- och sjukvård, förskola och omsorg, och är mycket kritiska till regeringens beslut att slopa utredningen. Kommentar av Linda Lindberg, socialpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna: - Regeringens beslut att lägga ned den utredning som skulle se över karensavdraget var okänt för oss och är ingenting som vi varit delaktiga i. - Karensdagen utgör en stor börda för många särskilt utsatta yrkesgrupper inom bland annat vården, inte minst i dessa tider då många svenskar upplever en stor ekonomisk osäkerhet. Vi är därför mycket kritiska till att regeringen valt att fatta det här beslutet. - Vi kommer att titta närmare på hur vi kommer agera framgent, men i ett första skede avser vi kalla äldre-

Mattias Bäckström Johansson vald till partisekreterare för Sverigedemokraterna12.12.2022 12:45:00 CET | Pressmeddelande

Under dagens partistyrelsemöte valdes riksdagsledamoten tillika partistyrelseledamoten Mattias Bäckström Johansson formellt till partisekreterare för Sverigedemokraterna. Mattias Bäckström Johansson har varit tillförordnad partisekreterare sedan oktober i år. Kommentar från Mattias Bäckström Johansson: - Det är naturligtvis mycket hedrande att ha fått partiets förtroende som partisekreterare. Partiet befinner sig i en väldigt intensiv och spännande period efter framgångarna i det senaste valet, och jag ser fram emot att få vara en del i organisationens utvecklingsarbete de kommande åren. - Utöver den pågående processen med att internutbilda och förbereda partiets tjänstemän i riksdagen inför ett eventuellt framtida intåg för partiet i regeringskansliet är min ambition att ytterligare växla upp arbetet med kompetensutveckling hos partiets distrikts- och lokalföreningar ute i landet. Vi har väldigt många duktiga lokalpolitiker runtom i Sverige, och vår målsättning är att ta vara på den e

Sverigedemokraterna kommenterar domen av Transportarbetarförbundet och Mats Fredlund8.12.2022 09:05:14 CET | Pressmeddelande

Idag kl 11:00 faller domen i Hovrätten mellan Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Det var under våren 2019 som Mats Fredlund uteslöts ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Domen väntas komma idag kl 11:00. I samband med detta kommer Sverigedemokraternas partisekreterare Mattias Bäckström Johansson finnas tillgänglig i riksdagens kammarfoajé för att ge kommentarer. Tid: Idag torsdag den 8/12, kl 11:00 Plats: Riksdagens kammarfoajé Medier som ej är på plats och som önskar telefonintervju ombedes kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på 010-101 98 00 eller på

Ackrediteringsinbjudan till KRK2211.11.2022 09:58:41 CET | Pressmeddelande

Om en dryg månad anordnar Sverigedemokraterna sin Kommun- och Regionkonferens för 2022. Eventet kommer äga rum på Karlstad CCC i Karlstad och samlar förtroendevalda från hela landet för att presentera och debattera politik på kommunal och regional nivå. Datum: 9-11 december 2022 Plats: Karlstad CCC, Karlstad För att ansöka om ackreditering inför evenemanget, vänligen använd detta formulär. Notera att sista ansökningsdag är den 23/11.

Sverigedemokraterna kommenterar rättegången med Transportarbetareförbundet och Mats Fredlund9.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds rättegången i Hovrätten mellan Svenska Transportarbetareförbundet och sverigedemokraten Mats Fredlund. Huvudförhandlingarna planeras pågå till och med torsdag. Under våren 2019 uteslöts Mats Fredlund ur Transportarbetareförbundet på grund av sitt förtroendeuppdrag för Sverigedemokraterna i Kiruna kommunfullmäktige. Som resultat av detta stämde Mats Fredlund förbundet, då han ansåg att beslutet saknade grund. Tingsrätten beslutade att gå på Fredlunds linje och menade att uteslutningsbeslutet saknade grund i Transportarbetareförbundets stadgar. Efter Tingsrättens utlåtande valde förbundet i sin tur att överklaga domen till Hovrätten. Huvudförhandlingarna i Hovrätten inleds idag och kommer pågå i två dagar. Kommentar från Mats Fredlund: - För mig är det en självklarhet att ett fackförbund, som fyller en viktig roll i samhället, inte ska kunna ägna sig åt kränkande särbehandling, oavsett om det gäller religion, etnicitet eller politisk åskådning. Vi fick rätt i Tingsrätten och