Andreas Sjöberg lämnar uppdraget som vd för Fastighetsägarna MittNord

I höst lämnar Andreas Sjöberg rollen som vd för Fastighetsägarna MittNord för att istället bli koncern-vd för stiftelseägda Europaskolan i Strängnäs. I dag bedriver friskolekoncernen grund- och gymnasieverksamhet i tre skolor i Sörmland.

Efter 17 år på Fastighetsägarna, varav de två sista som VD, är det dags för mig att anta nya utmaningar. Att få vara en del av barn och ungdomars utbildning med målsättningen att ge dem en bra start i livet ser jag som ett privilegium. Bra skolor är en av grunderna för viljan att investera i en ort för fler bostäder och arbetstillfällen. Det har varit en ynnest att ha fått bidra till utvecklingen av Fastighetsägarna under så lång tid. Jag är stolt över vad vi åstadkommit tillsammans och kan konstatera att 2020, trots mycket svåra förutsättningar, blev företagets resultatmässigt bästa år någonsin, säger Andreas Sjöberg.

Andreas började på Fastighetsägarna 2004 och har sedan dess haft en handfull olika roller. Han tillträdde rollen som vd i maj 2019 efter att ha varit vice vd och affärschef.

Under Andreas Sjöbergs tid som vd har verksamheten och organisationen fortsatt att utvecklas positivt. Företagets ekonomiska situation är stabil och medlemmarna är nöjda. Genom stöttning av medlemmarna har organisationen bidragit till att visa hur viktig fastighetsnäringen är för samhällsutvecklingen. Det finns tydliga planer för hur företaget ska fortsätta utvecklas i syfte att skapa ännu mer nytta för medlemmarna. Allt detta har skett under Andreas målmedvetna, affärsmässiga och energiska ledarskap. Vi tackar honom för ett mycket väl utfört arbete. Vi förstår och respekterar hans beslut, samt önskar honom lycka till med sin nya utmaning säger Fastighetsägarna MittNords styrelseordförande Björn R:son Åqvist.

Fastighetsägarna MittNord, som är en del av federationen Fastighetsägarna, har cirka 3 400 medlemmar och verksamhetsområdet sträcker sig över 112 kommuner i mellersta och norra Sverige. Förutom att bedriva näringspolitik och serva medlemsföretaget med branschrelevant rådgivning säljer företaget tjänster inom juridik, hyresförhandling, förvaltning och inkasso. Utbildningsverksamheten är också det en bärande del av medlemserbjudandet.

Rekryteringen av en ny vd kommer att inledas inom kort och Andreas Sjöberg kommer att arbeta kvar som vd under uppsägningstiden som går ut i höst.

Andreas SjöbergVd, Fastighetsägarna MittNord

Fastighetsägarna MittNord: Jämtlands, Västerbottens, Västernorrlands, Norrbottens, Uppsala, Södermanlands, Västmanlands, Örebro, Gävleborg, Dalarnas och östra Östergötlands län.

Tel:070-654 03 22andreas.sjoberg@fastighetsagarna.se