Andreas T Olsson gör Sufflören för sista gången

Efter 154 föreställningar är det dags för Andreas T Olsson att ta farväl av sin monolog Sufflören. Den sista föreställningen ges på Dramatens lilla scen lördagen den 30 april. Efter blir det samtal mellan dramaturg Anneli Dufva och Andreas om hur texten kom till och hur den förändrats i relation till allt som hänt på Dramaten under åren den spelats. Det blir ett samtal om den lilla människan, stora drömmar och Gösta Ekman.

Andreas T Olsson i Sufflören. Foto: Roger Stenberg.

–Det finns en underbar sång med Lill Lindfors som heter "Tillsammans är ett sätt att finnas till". Ordet "tillsammans" är det som kommer till mig när jag ska beskriva de tio åren med Sufflören. Först var jag ensam med mina idéer och drömmar, sedan sträckte Gösta Ekman plötsligt ut handen och i tio år har jag fått vara tillsammans med en publik som skrattat och gråtit med sufflören. Det var ett sätt att finnas till. Jag minns det redan, säger Andreas T Olsson.

”Blixtrande intelligent. En stjärna har fötts på Dramaten” skrev Dagens Nyheter och ”med enastående humor, fingertoppskänsla och tajming” skrev Svenska Dagbladet efter premiären av Sufflören som nu ges för sista gången.

Sufflören är en varm och sorglig komedi där publiken får möta en sufflör som faktiskt hittat sin perfekta plats i världen. Som trivs med att behövas som mest när han märks som minst. Och som älskar teatern och dess klassiska texter, men trivs sämre i världen utanför.

En första version av monologen hade premiär 22 september 2012 som en del av Andreas T Olssons examen på Teaterhögskolan i Stockholm. En utökad version hade premiär på Dramaten 20 september 2013 med Gösta Ekman som extra regiöga, eller som Gösta uttryckte det: V. I. S. (Vän I Salongen). Sedan dess har Sufflören spelats i repertoar på Dramaten, turnerat med Riksteatern och gästspelat på Stanislavskijfestivalen i Moskva. Den har också sänts som Veckans föreställning i SVT, valts ut till Scenkonstbiennalen samt givits ut i bokform av Dramatikerförbundet. Monologen har också satts upp och spelats utomlands, exempelvis gjorde Nils Vogt rollen i Oslo och Preben Kristensen i Köpenhamn.

Kvällen börjar med den sista Sufflören, därefter är det paus och sedan följer samtalet mellan Anneli och Andreas som bland annat varvas med utdrag ur Andreas roman Sista gästen och kabarén Kuriosakabinettet som framförs med skådespelaren och pianisten Fredrik Meyer. Det blir också lite nyskrivet ur en kommande monolog.

Andreas T Olsson i Sufflören. Foto: Roger Stenberg.
Gösta Ekman och Andreas T Olsson. Foto: Roger Stenberg.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.