Andreas T Olssons hyllade Sufflören till Moskva

Den 3 och 4 november gästspelar Andreas T Olsson med sin hyllade monolog Sufflören under den tolfte internationella Stanislavskijfestivalen i Moskva.

Monologen Sufflören, en kärleksfull och personlig hyllning till teaterns verklighet av och med Andreas T Olsson, rosades av en enig kritikerkår efter Dramatenpremiären på Lilla scenen 2013. ” Blixtrande intelligent. En stjärna har fötts på Dramaten ”, skrev Dagens Nyheters recensent om uppsättningen som sedan dess blivit ett återkommande inslag på repertoaren.

Nu gästar Dramaten och Sufflören Moskva under den pågående internationella Stanislavskijfestivalen, Stanislavsky International Theatre Festival, som fått sitt namn efter den ryske skådespelaren och teaterdirektören Konstantin Stanislavskij (1863-1938).

Gästspelet ges klockan 19 den 3 och 4 november på Moscow Young Generation Theatre i Moskva.

Livet är slarvigt hopkommet: inget manus, ingen regi, ofta dåligt ljus och samma gamla kläder. Det är trams att verkligheten överträffar dikten. Verkligheten är verklig 24 timmar om dygnet. Men det finns ett hål i verkligheten och där sitter jag. Ta mig på orden."

Sufflören är en varm och sorglig komedi där vi får möta en sufflör som faktiskt hittat sin perfekta plats i världen. Som trivs med att behövas som mest när han märks som minst. Och som älskar teatern och dess klassiska texter, men trivs sämre i världen utanför. Men tänk om teatern klarar sig utan honom?

Pressröster om Sufflören
"Blixtrande intelligent. En stjärna har fötts på Dramaten." DN
"med enastående humor, fingertoppskänsla och tajming" SvD
"Fullkomligt lysande" Barometern