Ane Brun tillsammans med Göteborgs Symfoniker på Göteborgs Kulturkalas

Göteborgs Kulturkalas och Göteborgs Symfoniker är stolta över att tillsammans presentera att Ane Brun spelar tillsammans med Göteborgs Symfoniker och dirigenten Hans Ek, på Götaplatsen den 17 augusti på årets Kulturkalas.

Ane Brun.

– Det skall bli så underbart att få spela med fantastiska Göteborgs symfoniorkester på Kulturkalaset! Utomhus och sommar, det kommer bli magiskt, säger Ane Brun.

Att kunna bjuda Kulturkalasets besökare på en gratiskonsert i världsklass är möjligt tack vare ett tätt samarbete mellan Kulturkalaset och Symfonikerna.

– Vi har genom åren utvecklat ett fantastiskt spännande samarbete med Göteborgs Symfoniker som har blivit en av Kulturkalasets absoluta höjdpunkter. Konserten med Ane Brun den 17 augusti efterföljs dessutom av den libanesiska superstjärnan Nancy Ajram vilket kommer att skapa fantastiska möten både mellan publiken, popmusiken och en av världens främsta symfoniorkestrar, våra egna symfoniker, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Symfonikernas konsert tillsammans med en känd artist på Götaplatsen är en av Kulturkalasets mest uppskattade programpunkter. Förra året var det Magnus Carlsson och Weeping Willows, före dem har exempelvis Miriam Bryant, Timbuktu och Laleh stått på scen tillsammans med Symfonikerna. Den 17 augusti är det alltså dags för Ane Brun och Sveriges nationalorkester Symfonikerna, med dirigenten Hans Ek, att gå på Götaplatsen stora scen.

– Konserterna under Kulturkalaset på Götaplatsen är alltid extra inspirerande och speciella för Symfonikerna. Det är hemmaplan fast utomhus. Inramningen med cirka 25 000 personer i publiken är minst sagt en mäktig syn och en riktig folkfest. Ane Brun är en artist med en helt unik röst, ett uttrycksfullt utspel och ett fantastiskt musikaliskt material med både djup och kraft. Vi samarbetade med Ane Brun så sent som i höstas, och ser verkligen fram emot att göra det igen inför storpublik! säger Marco Feklistoff, planeringschef Göteborgs.

2018 genomförs Göteborgs Kulturkalas samtidigt som Europride 2018 i Göteborg den 14-19 augusti, och kommer bland annat att samverka kring både programinnehåll och evenemangsytor i centrala Göteborg.

Kontakt
Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas, 070-376 04 03

Abonnera på våra pressmeddelanden.