Anette Blücher blir ny chef för Energy Infrastructure Solutions på E.ON

Den 1 januari 2021 tillträder Anette Blücher som chef för det nybildade affärsområdet Energy Infrastructure Solutions på E.ON Sverige. I den nya rollen kommer hon att leda E.ONs verksamhet som erbjuder energilösningar till företag, industrier och städer.

Vid årsskiftet tillträder Anette Blücher som chef för Energy Infrastructure Solutions på E.ON. Foto: Erika Weiland.

Det nybildade affärsområdet Energy Infrastructure Solutions omfattar E.ONs nuvarande verksamhet inom smarta och hållbara energilösningar till framförallt företag och städer. Där ingår bland annat E.ONs verksamhet inom fjärrvärme, eMobility, solceller och datacenter.

Genom Energy Infrastructure Solutions stärker vi vår möjlighet att driva energiomställningen och ta till vara på de möjligheter som uppstår när samhället ställer om från fossilberoende. Att vi samlar vår verksamhet inom energilösningar i ett affärsområde ger ett närmare samarbete mellan de olika affärerna. Vi får då större möjlighet att utforma ett helhetserbjudande till våra kunder och på ett bättre sätt tillvarata synergieffekter mellan affärerna. Med sin gedigna erfarenhet och stora kompetens inom strategiskt arbete med moderna energilösningar utgör Anette Blücher ett värdefullt tillskott till E.ON Sverige, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Anette Blücher kommer närmast från tjänsten som Vice President och Head of City Energy Solutions International på E.ONs huvudkontor i Essen i Tyskland, med ansvar för globala frågor inom affärsutveckling, strategi, M&A, asset management och digitalisering. Anette Blücher började på E.ON 2008 och har sedan dess haft chefsroller i flera av verksamhetens delar.

Jag ser fram emot att leda Energy Infrastructure Solutions och växa affären genom ökad samverkan mellan verksamhetens olika delar. Jag har som ambition att E.ON ska vara en pålitlig och kunnig partner för dem som vill skapa värde genom energiomställningen. Vi har idag ett starkt erbjudande på den svenska marknaden, men förhoppningsvis kan jag bidra med erfarenheter och kunskaper från vår internationella verksamhet som kan utveckla erbjudandet ytterligare. Jag ser fram emot att återvända till det svenska teamet och att arbeta tillsammans med Marc Hoffmann och kollegorna i ledningsteamet, säger Anette Blücher.

Anette Blücher tillträder sin tjänst den 1 januari 2021. I samband med det lämnar Erik Bertman E.ON och sin roll som chef för Solutions, en av de verksamheter som blir en del av det nybildade affärsområdet Energy Infrastructure Solutions. Han lämnar även sina uppdrag för Coromatic Group.

Åtgärdsförslag för att effektivisera utbyggnaden av elnätet överlämnas till regeringen29.1.2021 11:00:17 CET | Pressmeddelande

Energiomställningen och elektrifieringen av Sverige kräver omfattande förstärkningar och utveckling av elnätet. Svenska kraftnät, tillsammans med regionnätsföretagen E.ON Energidistribution, Ellevio, Jämtkraft, Skellefteå Kraft Elnät, och Vattenfall Eldistribution, överlämnar nu konkreta åtgärdsförslag till energiminister Anders Ygeman (S). Effektivare tillståndsprocesser som tar hänsyn till system- och beredskapsperspektivet, tydliga riktlinjer för teknikval, utpekande av områden för riksintresse för energidistribution och översyn av lagstiftningen för kommunala energiplaner.

Ökning av antalet strömavbrott på grund av avgrävda elkablar26.1.2021 11:13:44 CET | Pressmeddelande

Över 2000 strömavbrott i E.ONs elnät under förra året orsakades av elkablar som skadats i samband med grävarbete. Det är över 100 fall fler än året innan, enligt ny statistik från E.ON. Det innebär inte bara strömavbrott för hushållen, det är också en allvarlig risk som är förenad med direkt livsfara. Nu vill E.ON att fler aktörer som gräver tar riskerna och konsekvenserna på större allvar och säkerställer var kablarna går - innan skopan sätts i marken.