Anette i Växjö prisades av Vision område sydost på internationella dagen för mänskliga rättigheter

Den 10 december har Vision område sydost uppmärksammat den internationella dagen för mänskliga rättigheter genom att dela ut ett MR-pris. I år går priset till Växjö. Att organisera sig fackligt är en mänsklig rättighet, vilket bland annat tydliggörs i artikel 23 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Varje år på internationella dagen för mänskliga rättigheter delar samordningsgruppen i Linköping genom Visions center i Linköping ut Vision område sydosts MR-pris till någon som Vision medlemmar tycker inspirerar till att tänka eller agera annorlunda när det gäller inkludering och lika rättigheter, någon som uppmuntrar mångfald, som jobbar för mänskliga rättigheter och mot diskriminering.

Årets vinnare heter Anette Nerlie Anderberg, och hon överraskades genom en digital prisutdelning hemma vid köksbordet klockan 7 på fredagsmorgonen. Medverkade gjorde representanter för Visions förbundsstyrelse, Visions center i Linköping, Visions kommunavdelning i Växjö och samordningsgruppen i område sydost.

Anette prisas för sitt engagemang i kvinnojouren Blenda i Växjö, för sin förmåga att uttrycka sig i skrift och att beskriva svåra situationer på ett sätt som låter personer hon möter behålla sin värdighet. Och i relation till det, hennes viktiga arbete med medvetandegörande kring våldsutsatta kvinnor och barns utmaningar. Vision lyfter även Anettes starka handlingskraft – att se ett problem eller bli frustrerad över nåt och direkt omsätta den energin till att aktivt göra nåt åt saken.

Jag är så överraskad, säger Anette. Man gör nåt litet och så kan det påverka så många människor. Vi ska inte glömma det, att vi är en del av något mycket större. Att bli uppmärksammad så här är vackert, för man kan inte göra det själv. Man är en del av nåt större.

Motiveringen lyder:

För sin vilja att ge av sin tid till andra, och omsätta sitt starka engagemang i handling,
För sin sällsynta förmåga att med värdighet beskriva den verklighet som Kvinnojouren ser, och använda den för att skapa medvetenhet om utmaningar som våldsutsatta kvinnor och barn möter,
För de intryck hon lämnar efter sig på vägen, genom vilka hon ger sina medmänniskor hopp om jämställda mänskliga rättigheter, och då hon lär oss att: ”Det är ett av alla sätt vi kan använda vår ilska och frustration. Vi kan använda deras hat till att göra kärleksfulla handlingar”
För detta mod och starka bidrag till att skapa ett mer inkluderande samhälle där
det viktigaste vi har är varandra, tilldelas Anette Nerlie Anderberg Vision område sydosts MR-pris 2021.

Anette får av Vision område sydost ett diplom, en liten present och en donation på 1000 kronor i sitt namn till Visions solidaritetsfond, som stöttar fackliga kollegor i andra länder.

Kontaktpersoner:

Annelie Nelie Anderberg, telefon 0735079634.

Karolina Sundqvist, samordnare Visions center i Linköping

karolina.sundqvist@vision.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele28.11.2022 08:52:36 CET | Pressmeddelande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden. Program för dagarna: Tisdag 29 november 10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats. Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i. 13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning. Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. S