Anette i Växjö prisades av Vision område sydost på internationella dagen för mänskliga rättigheter

Den 10 december har Vision område sydost uppmärksammat den internationella dagen för mänskliga rättigheter genom att dela ut ett MR-pris. I år går priset till Växjö. Att organisera sig fackligt är en mänsklig rättighet, vilket bland annat tydliggörs i artikel 23 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.

Varje år på internationella dagen för mänskliga rättigheter delar samordningsgruppen i Linköping genom Visions center i Linköping ut Vision område sydosts MR-pris till någon som Vision medlemmar tycker inspirerar till att tänka eller agera annorlunda när det gäller inkludering och lika rättigheter, någon som uppmuntrar mångfald, som jobbar för mänskliga rättigheter och mot diskriminering.

Årets vinnare heter Anette Nerlie Anderberg, och hon överraskades genom en digital prisutdelning hemma vid köksbordet klockan 7 på fredagsmorgonen. Medverkade gjorde representanter för Visions förbundsstyrelse, Visions center i Linköping, Visions kommunavdelning i Växjö och samordningsgruppen i område sydost.

Anette prisas för sitt engagemang i kvinnojouren Blenda i Växjö, för sin förmåga att uttrycka sig i skrift och att beskriva svåra situationer på ett sätt som låter personer hon möter behålla sin värdighet. Och i relation till det, hennes viktiga arbete med medvetandegörande kring våldsutsatta kvinnor och barns utmaningar. Vision lyfter även Anettes starka handlingskraft – att se ett problem eller bli frustrerad över nåt och direkt omsätta den energin till att aktivt göra nåt åt saken.

Jag är så överraskad, säger Anette. Man gör nåt litet och så kan det påverka så många människor. Vi ska inte glömma det, att vi är en del av något mycket större. Att bli uppmärksammad så här är vackert, för man kan inte göra det själv. Man är en del av nåt större.

Motiveringen lyder:

För sin vilja att ge av sin tid till andra, och omsätta sitt starka engagemang i handling,
För sin sällsynta förmåga att med värdighet beskriva den verklighet som Kvinnojouren ser, och använda den för att skapa medvetenhet om utmaningar som våldsutsatta kvinnor och barn möter,
För de intryck hon lämnar efter sig på vägen, genom vilka hon ger sina medmänniskor hopp om jämställda mänskliga rättigheter, och då hon lär oss att: ”Det är ett av alla sätt vi kan använda vår ilska och frustration. Vi kan använda deras hat till att göra kärleksfulla handlingar”
För detta mod och starka bidrag till att skapa ett mer inkluderande samhälle där
det viktigaste vi har är varandra, tilldelas Anette Nerlie Anderberg Vision område sydosts MR-pris 2021.

Anette får av Vision område sydost ett diplom, en liten present och en donation på 1000 kronor i sitt namn till Visions solidaritetsfond, som stöttar fackliga kollegor i andra länder.

Kontaktpersoner:

Annelie Nelie Anderberg, telefon 0735079634.

Karolina Sundqvist, samordnare Visions center i Linköping

karolina.sundqvist@vision.se

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Stockholm26.1.2022 14:04:27 CET | Pressmeddelande

I dag har Vision i Stockholms stad skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att förbättringar av chefernas förutsättningar är en nyckel för att utveckla insatserna för äldre i staden. – En rimlig arbetsbelastning och ett bra stöd för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. Antalet medarbetare per chef bli lägre, men det krävs ett samlat grepp om chefernas situation, säger Nenad Jaksic, styrelseledamot Vision Stockholms stad. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Stockholm är en av kommunerna som ingår i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Offentlig upphandling, en outnyttjad potential för hållbar utveckling25.1.2022 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Kommuner, regioner och statliga myndigheter kartlägger långt ifrån alltid om skattepengar riskerar bidra till barnarbete eller miljöförstörelse vid offentliga inköp. Nästan hälften av alla upphandlande organisationer gör sådana kartläggningar bara ibland eller aldrig. Fyra av tio saknar dessutom en systematisk uppföljning av ställda hållbarhetskrav. I den offentliga upphandlingen finns en stor outnyttjad potential i arbetet för en hållbar utveckling. Det visar en ny rapport från Fairtrade Sverige, Vision och fackförbundet ST som bygger på enkätsvar från kommuner, regioner och statliga myndigheter.

Oacceptabelt att kommunpolitiker skrämmer Visions medlemmar till tystnad22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Arbetsmiljöverket har vid flera tillfällen gjort nedslag i Hörby kommun för undermålig arbetsmiljö. Vision har varit kritisk till politikernas agerande och påtalat bristerna ett flertal gånger för arbetsgivaren. Men situationen har inte förbättrats. Det senaste övertrampet skedde nyligen på en verksamhet där kommunalrådet Cecilia Bladh in Zito (SD) krävde att personalen tog bort alla regnbågsflaggor som låg framme.