Angående uteblivna spelare till damlandslagets samling

Idag har Svenska Ishockeyförbundet nåtts av beskedet att samtliga spelare som tidigare tackat ja till damlandslagets samling på Bosön den 15–19 augusti 2019 och de kommande landskamperna i Finland har valt att tacka nej och utebli.

- Vi är förvånade över det besked vi nu nåtts av. Förbundet har inga ersättningar till några spelare i något landslag, vi gör ingen skillnad på dam- och herrlandslag. Den ersättning som spelarna har vid landslagssamlingar står respektive klubb för genom de avtal Svenska Ishockeyförbundet har med ligor och klubbar på de högsta nivåerna, säger Tommy Boustedt, Generalsekreterare hos Svenska Ishockeyförbundet.

Avtalet mellan förbundet och SDHL (Svenska Damhockeyligan) förnyades inför säsongen 2019/2020 där vi övergick till samma modell som gällt inom herrhockeyn i många år. Avtalet innefattar möjlighet för klubbarna genom SDHL att utveckla och förbättra de ekonomiska förutsättningarna genom att själva disponera de kommersiella rättigheterna.