Ängens dag räddar blomsterprakten och den biologisk mångfalden

Den 7 augusti firas Ängens dag runt om i hela landet, men redan från mitten av juli till början av augusti bjuder Naturskyddsföreningen in till slåtterfest och går loss med lien för att bevara de ängar som finns kvar och skydda den livsviktiga artrikedomen – den biologiska mångfalden.

– På en blommande äng myllrar det av liv. Ängen är den artrikaste naturtypen i Sverige och så mycket som 50 arter kan finnas på en enda kvadratmeter äng. Det är lika mycket som i regnskogen, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Idag finns bara en bråkdel kvar av den miljon hektar ängsmarker som fanns i Sverige för drygt 100 år sedan. De blommande ängarna försvinner i takt med att jordbruk läggs ned och slåtter och bete upphör. Med ängarna försvinner också många sorters blommor och livsmiljön för mängder av fjärilar, bin andra småkryp. Enligt den senaste rödlistan hotas över 800 växt- och djurarter på grund av upphört slåtter och bete. Men alla kan hjälpa till att vända den trenden genom att slå och hålla ängsmarker öppna.

Naturskyddsföreningen firar varje år “Ängens dag” den första helgen i augusti. På många platser i landet drar då föreningens medlemmar ut med lie och räfsa för att slå ängarna på gammaldags sätt. Ibland bjuds det också på fest, mat och kulturaktiviteter. Att slå marken gör att blommor och djur som är beroende av ängsmarken kan överleva. Allmänheten bjuds in för att delta och lära sig mer. Naturskyddsföreningen har de senaste åren märkt av ett ökat intresse för att skapa och restaurera ängar.

– Allt fler privatpersoner och kommuner omvandlar gräsytor till blommande marker. Det är ett otroligt viktigt arbete eftersom det gynnar artrikedomen som är livsviktig för oss människor, säger Isak Isaksson, biolog på Naturskyddsföreningen.

Den som inte har möjlighet att delta på en lokal aktivitet kan ändå bidra till mångfalden genom att välja KRAV-märkta varor eller köpa naturbeteskött.

I vårt kalendarium kan du se vad som händer på din ort.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.