Anmälan öppen för konfirmation!

Vinterkonfa med skidläger, extrafokus på hbtqi-frågor eller kombinera konfirmationstiden med handbollsträningen? Nu öppnar Svenska kyrkan Västerås anmälan till de nya konfagrupperna och det finns massor att välja mellan, både när det gäller tema och tid.

För många blir tiden som konfirmand en speciell period i livet. Foto: Henrik Mill

Vem är jag? Vad och vem kan jag tro på? Var passar jag in?
Det är vanliga frågor de flesta unga människor stångas med, och som lyfts fram i ett helt nytt ljus under konfirmandtiden. De unga får befinna sig i ett sammanhang där de får prata om sånt som är viktigt för just dem, där de kan vara sig själva, och där de stora livsfrågorna systematiskt behandlas och funderas kring - tillsammans. För många blir tiden som konfirmand en speciell period i livet med nya kompisar, läger och viktiga samtal om kärlek, livet, rättvisa, tro och empati.

Nu öppnar terminen 2020/2021 för anmälan och Västerås blivande åttor har fått inbjudan. Med start i höst finns ett drygt 20-tal konfirmationsgrupper i Västerås att välja mellan.
Grupperna träffas på veckodagar eller helger. Det finns också grupper med ett tema som till exempel fotboll eller att spela i band. Man kan dessutom redan nu anmäla sig till sommarkonfirmation 2021.

Alla grupper och lite till hittar du på: www.intesomdutror.se , sök 'Västerås'.

Att konfirmeras kostar ingenting och alla är välkomna, oavsett tro eller tvivel.

Vill du veta mer om vad konfirmation innebär idag
och om vad de unga får uppleva som konfirmand?

Kontakta gärna Mia, en av våra konfirmandledare.
Vanliga frågor och svar finns även på www.intesomdutror.se.

Mia Ehrengren, präst och konfirmandledare
mia.ehrengren@svenskakyrkan.se

I höst startar ett 20-tal nya konfirmationsgrupper!

Snapchatta med en vuxen som lyssnar10.6.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

En tid av isolering, global oro och i värsta fall förluster av nära och kära har drabbat många, också ungdomar. Aldrig har det varit så viktigt att finnas tillgänglig som nu. Och just de unga finns i fokus när Svenska kyrkan Västerås nu öppnar sin Snapchat-jour, där du som är ung anonymt och under tystnadsplikt kan få prata med en vuxen som lyssnar. I andra änden finns präster, diakoner, pedagoger och församlingsassistenter som alla är vana vid att samtala om det som rör livet.