Anmälan öppen för konfirmation!

Vinterkonfa med skidläger, extrafokus på hbtqi-frågor eller kombinera konfirmationstiden med handbollsträningen? Nu öppnar Svenska kyrkan Västerås anmälan till de nya konfagrupperna och det finns massor att välja mellan, både när det gäller tema och tid.

För många blir tiden som konfirmand en speciell period i livet. Foto: Henrik Mill

Vem är jag? Vad och vem kan jag tro på? Var passar jag in?
Det är vanliga frågor de flesta unga människor stångas med, och som lyfts fram i ett helt nytt ljus under konfirmandtiden. De unga får befinna sig i ett sammanhang där de får prata om sånt som är viktigt för just dem, där de kan vara sig själva, och där de stora livsfrågorna systematiskt behandlas och funderas kring - tillsammans. För många blir tiden som konfirmand en speciell period i livet med nya kompisar, läger och viktiga samtal om kärlek, livet, rättvisa, tro och empati.

Nu öppnar terminen 2020/2021 för anmälan och Västerås blivande åttor har fått inbjudan. Med start i höst finns ett drygt 20-tal konfirmationsgrupper i Västerås att välja mellan.
Grupperna träffas på veckodagar eller helger. Det finns också grupper med ett tema som till exempel fotboll eller att spela i band. Man kan dessutom redan nu anmäla sig till sommarkonfirmation 2021.

Alla grupper och lite till hittar du på: www.intesomdutror.se , sök 'Västerås'.

Att konfirmeras kostar ingenting och alla är välkomna, oavsett tro eller tvivel.

Vill du veta mer om vad konfirmation innebär idag
och om vad de unga får uppleva som konfirmand?

Kontakta gärna Mia, en av våra konfirmandledare.
Vanliga frågor och svar finns även på www.intesomdutror.se.

Mia Ehrengren, präst och konfirmandledare
mia.ehrengren@svenskakyrkan.se

I höst startar ett 20-tal nya konfirmationsgrupper!

Nu finns julhälsningar att hämta för alla som önskar ett ljus i mörkret11.12.2020 08:30:00 CETPressmeddelande

Advent och jul är högtider som många människor förknippar med besök i våra kyrkor. Det är också en tid på året när många människor behöver stöd i tillvaron. Som en del av våra aktiviteter för att förmedla en känsla av tro, hopp och kärlek när mörkret är som störst har vi tagit fram julhälsningar. Dessa kan hämtas på tre sätt, antingen via någon av våra öppna kyrkor, enligt överenskommelse med din församling eller via Stadsmissionens Second Hand-butik. Du ser när kyrkorna är öppna via www.svenskakyrkan.se/vasteras

Den oroväckande ökningen av bekräftade Covid-19-fall i Västerås och det kommande förbudet mot offentliga sammankomster gör att Svenska kyrkan Västerås nu måste införa ytterligare förändringar i vår verksamhet. Vi måste, som resten av samhället, vara lojala mot beslutet och anpassa oss för att bidra till en minskad smittspridning i samhället.

Så agerar Svenska kyrkan Västerås för att minska smittspridningen12.11.2020 14:24:36 CETPressmeddelande

Covid-19-pandemin påverkar oss alla. Den oroväckande ökningen av bekräftade Covid-19-fall i Västerås och de nya lokala allmänna råden gör att Svenska kyrkan Västerås nu måste införa förändringar i vår verksamhet för att bidra till en minskad smittspridning i samhället. De lokala allmänna råden för Västmanland gäller under fyra veckor, från den 12 november till och med den 10 december, men kan komma att förlängas beroende på hur situationen utvecklas.

Vi hjälper dig att tända ljus på kyrkogården på Allhelgona5.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Allhelgonahelgen är den tid på året då många människor uppmärksammar och minns dem som avlidit. Svenska kyrkan Västerås erbjuder i år ljuständning åt alla som inte själva har möjlighet att besöka någon kyrkogård. På Hovdestalunds kyrkogård erbjuder vi ljuständning på såväl gravar som i minneslund. På övriga kyrkogårdar i Västerås pastorat tänder vi ljus i minneslunden. Ljuständningen är kostnadsfri och bokas senast den 16 oktober.