Anmälan öppen för Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018

Idag är det äntligen den internationella GT-dagen, och som vi har längtat! Det firar vi på Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är bara vem som gör den bästa: Är det kanske du? Skicka då in ditt bidrag senast den 1 juni.

Gin & Tonic är en omåttligt populär drink och intresset för den ikoniska drinken verkar knappast svalna, snarare tvärt om. Vi har bevittnat många välkomponerade och innovativa GT:s under årens gång. För fjärde året i rad arrangerar nu Schweppes, tillsammans med Nöjesguiden, tävlingen där Sveriges Bästa Gin & Tonic ska koras. Finalen går av stapeln den 1 september på nylanserade takparken SUS – Stockholm Under Stjärnorna.

Tävlingen är uppdelad i två kategorier: hemmamixare och professionella bartenders. Det finns tre finalplatser till respektive kategori. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bland annat bedömer teknik, smak, kreativitet men framförallt lojalitet till det klassiska originalet – som är det bedömningskriterium som väger tyngst. Juryn består av Nöjesguidens vice vd Pelle Tamleht, den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren och den skickliga sommelieren Anna Spendrup. Guldmedaljörerna vinner förutom den prestigefyllda titeln även varsin resa för två till gin-staden Barcelona.

- Efter förra årets tävlingssuccé är våra förväntningar minst sagt höga. Det finns något vackert med enkelheten i en klassisk gin tonic och jag, som jurymedlem, vill gärna se att deltagarna låter sin drink vara originalet troget. Genom att hitta balanser, kombinationer och proportioner som talar för sig själva – våga skala av och göra drinkar som är lika enkla som briljanta, säger barmästaren Mathin Lundgren.

Nytt för i år är att samtliga finalister tävlar med Schweppes Premium Mixers. Produktserien har funnits tillgänglig exklusivt för restaurang i två år och lanseras nu i dagligvaruhandeln; så att du ska kunna blanda en lika god GT hemma. Premium Mixers har högre kolsyrehalt och innehåller naturligt kinin med välbalanserad beska. Kolsyrehalten förstärker smakerna och drinken håller sig dessutom fräsch längre. Premium Mixers finns i tre smaker som tar din GT till nästa nivå: Tonic & Twist of Lime, Tonic & Pink Pepper och Tonic & Hibiscus.

Tonic & Twist of Lime har en livfull smak och en fin touch av limezest som lyfter och tar fram den karaktäristiska enbärssmaken i gin.

Tonic & Pink Pepper har en subtil nyans av rosépeppar, vilket ger din drink en spännande och kryddig twist. Passar alldeles extra bra med gin av blommigare karaktär.

Tonic & Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den blir ljuvlig tillsammans med premiumgin, vit tequila eller Aperol för att nämna några alternativ.

Förra året kammade fysikern Martin Johansson och bartendern Mano Roshdi hem guld i respektive kategori. Martins GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” var lika ljuv som den låter. Hans GT var en norrländsk flört med rabarber och björkar som förstärker smakupplevelsen, och resultatet är en riktig fullträff. Manos ”Golden Pearl” var utan tvekan en GT med guldkant. Trots sin långa ingredienslista med bland annat ostron, bladguld och persiskt, blått salt, var den trogen en klassisk GT.

Finalen kommer att hållas på At Six’s nylanserade takpark SUS – Stockholm Under Stjärnorna – den 1 september kl. 14-17 och är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Publiken får gissa vilken bartender-GT som vinner. Rätt svar och bäst motivering vinner en resa till London och en karta över stans bästa gin-destillerier som är öppna för besök. För mer information om tävlingen, OSA och tävlingsregler – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För att ansöka till tävlingen, gå in på drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 283 02 75

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.