Spendrups Bryggeri AB

Anmälan öppen för Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018

Dela
Idag är det äntligen den internationella GT-dagen, och som vi har längtat! Det firar vi på Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är bara vem som gör den bästa: Är det kanske du? Skicka då in ditt bidrag senast den 1 juni.

Gin & Tonic är en omåttligt populär drink och intresset för den ikoniska drinken verkar knappast svalna, snarare tvärt om. Vi har bevittnat många välkomponerade och innovativa GT:s under årens gång. För fjärde året i rad arrangerar nu Schweppes, tillsammans med Nöjesguiden, tävlingen där Sveriges Bästa Gin & Tonic ska koras. Finalen går av stapeln den 1 september på nylanserade takparken SUS – Stockholm Under Stjärnorna.

Tävlingen är uppdelad i två kategorier: hemmamixare och professionella bartenders. Det finns tre finalplatser till respektive kategori. Under finalen sätts de tävlandes färdigheter på prov när juryn bland annat bedömer teknik, smak, kreativitet men framförallt lojalitet till det klassiska originalet – som är det bedömningskriterium som väger tyngst. Juryn består av Nöjesguidens vice vd Pelle Tamleht, den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren och den skickliga sommelieren Anna Spendrup. Guldmedaljörerna vinner förutom den prestigefyllda titeln även varsin resa för två till gin-staden Barcelona.

- Efter förra årets tävlingssuccé är våra förväntningar minst sagt höga. Det finns något vackert med enkelheten i en klassisk gin tonic och jag, som jurymedlem, vill gärna se att deltagarna låter sin drink vara originalet troget. Genom att hitta balanser, kombinationer och proportioner som talar för sig själva – våga skala av och göra drinkar som är lika enkla som briljanta, säger barmästaren Mathin Lundgren.

Nytt för i år är att samtliga finalister tävlar med Schweppes Premium Mixers. Produktserien har funnits tillgänglig exklusivt för restaurang i två år och lanseras nu i dagligvaruhandeln; så att du ska kunna blanda en lika god GT hemma. Premium Mixers har högre kolsyrehalt och innehåller naturligt kinin med välbalanserad beska. Kolsyrehalten förstärker smakerna och drinken håller sig dessutom fräsch längre. Premium Mixers finns i tre smaker som tar din GT till nästa nivå: Tonic & Twist of Lime, Tonic & Pink Pepper och Tonic & Hibiscus.

Tonic & Twist of Lime har en livfull smak och en fin touch av limezest som lyfter och tar fram den karaktäristiska enbärssmaken i gin. 

Tonic & Pink Pepper har en subtil nyans av rosépeppar, vilket ger din drink en spännande och kryddig twist. Passar alldeles extra bra med gin av blommigare karaktär.

Tonic & Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den blir ljuvlig tillsammans med premiumgin, vit tequila eller Aperol för att nämna några alternativ. 

Förra året kammade fysikern Martin Johansson och bartendern Mano Roshdi hem guld i respektive kategori. Martins GT ”Midnattssolsdrömmande Rabarber” var lika ljuv som den låter. Hans GT var en norrländsk flört med rabarber och björkar som förstärker smakupplevelsen, och resultatet är en riktig fullträff. Manos ”Golden Pearl” var utan tvekan en GT med guldkant. Trots sin långa ingredienslista med bland annat ostron, bladguld och persiskt, blått salt, var den trogen en klassisk GT.

Finalen kommer att hållas på At Six’s nylanserade takpark SUS – Stockholm Under Stjärnorna – den 1 september kl. 14-17 och är öppen för alla att komma och titta på. Samtliga bartenders finaldrinkar kommer att serveras i baren. Publiken får gissa vilken bartender-GT som vinner. Rätt svar och bäst motivering vinner en resa till London och en karta över stans bästa gin-destillerier som är öppna för besök. För mer information om tävlingen, OSA och tävlingsregler – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För att ansöka till tävlingen, gå in på drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information och produktprover, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 283 02 75

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

 

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye