Anmäler egen marknadsföring till granskning

Postkodlotteriets operatörsbolag Novamedia Sverige AB anmäler en av sina egna reklamfilmer för granskning. Anmälan är en av två som bolaget gör av egen marknadsföring till branschens granskningsorgan SEEM. Dessutom anmäls Svenska Spels kampanj Lotto Miljonärsfabriken.

Reklamfilmen som visar ett julfirande har också anmälts av en privatperson till Reklamombudsmannen. Nu väljer Novamedia Sverige att anmäla den för prövning hos spelbranschens eget granskningsorgan, SEEM. Syftet är att pröva marknadsföringen i två instanser.

– För oss är det viktigt med tydliga och klara regler för marknadsföring, säger Anne-Catherine Worth, kommunikationschef på Novamedia Sverige. För att få veta var gränserna går har vi också anmält ett evenemang där våra kunder bjöds på biobesök för visning av en familjefilm.

I början av december bjöd Postkodlotteriet in kunder till 22 biografer runt om i Sverige för att se familjefilmen ”Monkey – En liten apa med en stor hemlighet”. Inbjudan till familjefilmen var ställd till lotteriets kunder, vilka alltid är över 18 år. Men eftersom det är en familjefilm så fanns både barn och vuxna med i publiken.

– Vår bedömning är att biobesöket ligger i en gråzon, eftersom en stor del barn kunde följa med de som fått biljetter. Vi vill att frågan prövas så att vi får tydligare riktlinjer, säger Anne-Catherine Worth.

Novamedia har också anmält Svenska Spels kampanj Lotto Miljonärsfabriken till granskning för att klargöra vad som inom branschen anses vara förenligt med SPER:s riktlinjer.

– Vi upplever att radio- och tv-reklamerna ger intryck av både större vinstchans än vad som är fallet, men också sänder en signal om att vinsterna är högre än vad de oftast är genom att beskriva en livsstil som inte är möjlig för den som vinner en eller ett par miljoner, säger Anne-Catherine Worth.

När spel- och lotterimarknaden nu omregleras är det avgörande med tydliga gränser för vad som är tillåtet och vad som går över gränsen. Novamedia framhåller att resultatet av SEEM:s granskning är viktigt för hela branschen – det ger tydligare riktlinjer.

För mer information, kontakta:

Roger Magnergård, presschef Novamedia Sverige AB

Mobil: +46 702 32 40 80