Anna Beck njuter i tv-soffan under Idrottsgalan efter fantastiska prestationer 2021

Anna Beck njuter när hon en snöslaskig januarieftermiddag i Värmland tänker tillbaka på ett helt fantastiskt 2021 med två VM-guld i Portugal och dubbla silvermedaljer på Paralympics i Tokyo. Det gav en välförtjänt nominering i kategorin Årets kvinnliga idrottare till måndagens Idrottsgala på Avicii Arena.
Anna Beck tog två silver på Paralympics. FOTO: Karl Nilsson/SPK

Men med allt jobbigare coronaläge och till sist en Idrottsgala utan läktarpublik gjorde Anna Beck ett jobbigt men nödvändigt val:

”Ja, vi tog beslutet i måndags att inte åka. Visst, det här är en gång i livet. Men ska man tänka utifrån de restriktioner som finns och den smittrisk vi skulle utsättas för med en tågresa till Stockholm så…tyvärr."

Hur känner du inför att vara nominerad och tävla mot världens bästa orienterare Tove Alexandersson, Isabelle Haak som är superstjärna i volleyboll och skicrossvärldsmästaren Sandra Näslund?

”Väldigt ärofylld, med så starka tjejer – ödmjuk. Men det är så kul att vi nu är några paralympier som har blivit nominerade genom åren. Jag blev jätteglad!"

Och du har väl ändå minst sagt förtjänat att vara med i den kvartetten efter ett starkt svenskt idrottsår med flera OS-prestationer som lämnas utanför?

”Jo, med det året som jag hade 2021 så har jag också visat att jag kan. Jag är så glad och stolt över att jag har gått så bra och att jag nästan nådde upp ALLA målen som jag satte upp. Två VM-guld känns fantastiskt efter att ha ätit, sovit och levt cykel hela året. Och även om det blev silver och inte guld i Paralympics då jag inte hade exakt den känslan, men lägstanivån var så hög 2021", säger Anna Beck.

"Dagar som den jag hade på linjeloppet i VM är lätträknade under en idrottskarriär… Det var den bästa dagen på hela året, kroppsligt. Där kände jag redan från början att ”ni kan försöka göra vad ni vill i dag men ni kommer inte bli av med mig”. Det är den häftigaste känslan att ha. För de dagarna kommer INTE ofta. Det kändes bara SÅ BRA!”

Anna kommer verkligen kunna njuta av de där tuffa tävlingsdagarna när hon på måndagskvällen bänkar sig i tv-soffan hemma i Kil.

Vad betyder nomineringen för er paracyklister?

”Vi som håller på med paraidrott vet ju hur oerhört mycket som krävs för att ta ett paralympiskt guld. Vi gör ingen skillnad mellan guld i Paralympics och OS. Men för alla sportintresserade utanför paraidrotten är sådant här en ögonöppnare. På senare tid har vi och våra prestationer fått mer uppmärksamhet. De som har varit upp till 20 år pratar mycket om att skillnaden är så stor. Nu i Tokyo sände SVT mycket men tidsskillnaden gjorde att det ändå blev lite svårt att följa.”

Hur förklarar du din fantastiska säsong?

”Jag har haft de bästa förutsättningarna. En familj som stöttar hundra procent, Lasse som tränare paralandslaget och Skoghalls Cykelklubb. Allt har klaffat runt omkring. Och så har jag varit OERHÖRT fokuserad; inget har fått komma emellan. Men så fokuserade har ju alla konkurrenter om medaljerna också varit…”

Text: Tomas Larsson/Svenska Cykelförbundet. Fri att användas.

Anna Beck tog två silver på Paralympics. FOTO: Karl Nilsson/SPK
Anna Beck. FOTO: Tomas Larsson/SCF