Anna Beck trivs bra på Europaturnén och superjämn toppstrid i världscupen – nu väntar tufft backtempo

Anna Beck är ensam svensk i den andra världscupdeltävlingen i tyska Elzach, Den stenhårda kampen om totalledningen mot japanskan Keiko Sugiura och Clara Brown från USA går vidare. Alla tre har platssiffra fyra efter premiärlånghelgen i Belgien.
Det finns ganska många parametrar med cykelvalet inför ett backtempo som det i tyska Elzach. Vid lunchtid på fredag vet vi om Anna Beck har träffat rätt...

Hur kändes det under tempoloppet i Belgien där du faktiskt vann rätt överlägset?

"Det kändes JÄTTEBRA. En bra dag på jobbet när benen svarade och man kan hålla sig till den planen som man har gjort – jätteskönt det. Så var det också en bana som passade mig..."

Hur ska en sådan bana se ut?

"Nästan inga höjdmeter. Det passar mig som cyklist och det var jätteroligt att cykla."

Du satte en fantastiskt fin tid och exempelvis var över minuten före paralympiska mästaren Sugiura, överraskad?

"Jag förstod inte i början hur fort det gick. Jag fick lite andra tidsuppgifter i mitt öra än verkligheten...så just när jag kämpade på och trodde att jag var inne i en sekundstrid med japanskan så kom jag ifatt henne, ha ha. Det var en märklig känsla, men kul förstås."

Linjeloppet var blåsigt och svårt att få någon lucka, hur kändes det där ute?

"Det kändes hela tiden nervöst i klungan – inget flyt på hela racet. Ryckigt. Jag tog ansvar i klungan så vi skulle komma i mål någon gång...men när vi hade tagit den sista kurvan och det var 500 meter kvar hade jag ingenting att sätta emot. Det var inget snack.

Ni tre var ju också dominerande förra säsongen, har det tillkommit några bra cyklister efter paralympics i din klass, C3?

"Ja, flera länder kom med nya cyklister i Belgien. Och visst fanns det flera som var bra redan nu. Jag har stor respekt för alla motståndare."

Vilken typ av tempobana är det i Elsach på fredag förmiddag?

"Ett rent backtempo. Så det blir en rejäl utmaning för mig, riktigt hårt – jag har provkört olika cyklar. Det blir en tempocykel, men har testat lite olika hjul.

Just i Tyskland är Anna själv i det svenska laget då resterande cyklister körde Belgien, sedan hem och så EM i Österrike där svenska ledare samt tandemparet med Louise Jannering  och nya piloten Jenny Asplund tillkommer.

"Men jag hänger med danskarna här, så det går bra: Det är samma gäng som var på Arlanda. Hittills känns det väldigt bra på den här resan med tre tävlingar och att kunna lägga så mycket tid på cyklingen igen."

Anna Beck har fått en bra start på säsongen, här efter att ha tampats med de bästa danska herrarna vid linjeloppet på Arlanda test track. Just i Tyskland får Anna stöttning av just detta danska team.

Du fick pris som bästa kvinnliga idrottare på Parasportgalan i Göteborg, vad betydde det för dig?

"Jättekul! Det är hård konkurrens, så det var  jätteroligt att få det igen. Sedan att Micke blev årets ledare var också kul. Ett erkännande att det går bra resultatmässigt och att vi har en bra stämning i gruppen. Det finns inga genvägar så vi har jobbat hårt tillsammans för att nå de här medaljerna."

Efter tempoloppet strax innan fredag lunch väntar ett vanligt linjelopp i Tyskland och därefter drar Anna Beck vidare till EM där hon får finna sig i att bli favorittippad då det är en tävling utan Sugiura och Brown, i synnerhet i tempoloppet.

Text: Tomas Larsson/SCF
Foto: Svenska Cykelförbundet
(Fria för publicering, ange fotocred.)