Anna Bergendahl i Bingolotto

Anna Bergendahl slog igenom som 16 åring i Idol 2008 och vann Melodifestivalen två år senare med ”This is my life”. Hennes nya singel, Thelma and Louise, är en countrypop-låt med budskapet att man inte hela tiden måste göra det man borde. Låten spelas flitigt i P4. Den 1 november 2020, kl. 18.00, välkomnar vi Anna Bergendahl till BingoLotto!

Vinnarbidraget och debutalbumet ”Yours sincerely” toppade singel- respektive albumlistan och under 2011 fick Anna möjligheten att jobba med Larry Klein (Joni Mitchell, Tracy Chapman), där resultatet blev albumet ”Something To Believe In”.

Parallellt med artistkarriären påbörjade Anna också sin läkarutbildning innan hon gjorde en efterlängtad comeback 2018 med singlarna ”Vice” och ”Broken Melody”, som båda finns med på EPn ”We Were Never Meant To Be Heroes”. Just nämnda ”Vice” blev också en av årets mest spelade låtar på Sveriges Radio P4.

2019 återvände Anna till Melodifestivalen med bidraget ”Ashes To Ashes”, som hon skrev tillsammans med Bobby Ljunggren, Thomas G:son och Erik Bernholm. Låten tog sig till en tiondeplats i finalen, för att sedan klättra högst upp på Svensktoppen, och bli belönad med platina och utnämnd till den fjärde mest spelade svenska låten på nationell radio.

Under året hinner Anna också släppa singlarna ”Home” och ”Speak Love” - allt detta samtidigt som hon är inne på sitt fjärde år av sin läkarutbildning.

2020 är Anna tillbaka i Melodifestivalen och med bidraget ”Kingdom Come” placerar hon sig på en tredjeplats i finalen. Hon toppar både airplaylistan och iTuneslistan och når en tredjeplats på Spotify.

Den 1 november 2020, kl. 18.00, välkomnar vi Anna Bergendahl till BingoLotto!