Anna Bergendal - ny näringspolitisk expert äldreomsorg hos Vårdföretagarna

Till Vårdföretagarnas kansli ansluter nu Anna Bergendal som ny näringspolitisk expert för bransch äldreomsorg.

Näringspolitisk expert äldreomsorg

-Jag ser fram emot att arbeta för alla som tar hand om och bidrar till en bättre livskvalitet för äldre människor – det känns viktigt och meningsfullt. Det finns gedigen kunskap bland Vårdföretagarnas medlemmar som kan bidra till att utveckla svensk äldreomsorg. Vi behöver tillsammans lösa utmaningar som den akuta bristen på äldreboenden, säger Anna Bergendal, ny näringspolitisk expert äldreomsorg hos Vårdföretagarna.

Anna kommer närmast från Moderaterna som teamledare och politiskt sakkunnig inom näringspolitik. Hon är utbildad jurist och har tidigare varit verksam inom arbetsmarknadspolitik och integration och PR och kommunikation.

Privata utförare utgör idag en betydande del av äldreomsorgen, omkring 20 procent, och bidrar till att öka valfriheten och utveckla kvaliteten. Omkring 230 av Vårdföretagarnas medlemsföretag är verksamma inom äldreomsorg i stora delar av landet. Tillsammans har de cirka 36 000 årsanställda. Företagen är både små och stora, och såväl vinstdrivande som idéburna.

Näringspolitisk expert äldreomsorg