Anna Bernholm i bronsmedaljmatch på VM

Anna Bernholm nådde återkvalet på VM efter en kvartsfinalförlust. Där väntade världsåttan Maria Perez, Puerto Rico. Det blev en avvaktande match med tydlig ömsesidig respekt. Men det var Bernholm som stod för den konstruktiva judon med flera kastförsök och efter 2.58 hade Perez dragit på sig sin tredje shido (varning) och blev diskvalificerad. Bernholm är därmed vidare till bronsmedaljmatch mot den regerande europamästarinnan Margaux Pinot, Frankrike. Deras senast möte var EM-kvartsfinalen.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Finalpasset pågår och medaljerna skall fördelas den närmaste timmen, och går att följa i en kommenterad sändning här:

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.