Anna Bernholm i bronsmedaljmatch på VM

Anna Bernholm nådde återkvalet på VM efter en kvartsfinalförlust. Där väntade världsåttan Maria Perez, Puerto Rico. Det blev en avvaktande match med tydlig ömsesidig respekt. Men det var Bernholm som stod för den konstruktiva judon med flera kastförsök och efter 2.58 hade Perez dragit på sig sin tredje shido (varning) och blev diskvalificerad. Bernholm är därmed vidare till bronsmedaljmatch mot den regerande europamästarinnan Margaux Pinot, Frankrike. Deras senast möte var EM-kvartsfinalen.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Finalpasset pågår och medaljerna skall fördelas den närmaste timmen, och går att följa i en kommenterad sändning här:

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.