Anna Bernholm till finalpasset på VM

Världstrean i 70 kg, Anna Bernholm, är vidare till återkvalsmatch med en chans på bronsmedalj på VM i Tokyo. I de två inledande matcherna axlade Bernholm rankingpositionen på ett utmärkt sätt och nådde kvartsfinal. Där stämde det inte alls för Bernholm som förlorade matchen. Nu väntar återkval där vinst innebär en match om bronsmedalj.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

I första matchen dominerade Bernholm mot svåra panamerikanska mästarinnan Elvismar Rodriguez från Venezuela och vann på två waza-ari som tillsammans ger ippon (full poäng). I andra matchen dominerade Bernholm mot en av de allra mest meriterade judokan genom tiderna alla kategorier, 33-åriga Yuri Alvear, Colombia, trippel världsmästarinna och trippel bronsmedaljörska med OS-silver 2016 och brons 2012.  Bernholm kastade och fick waza-ari tidigt för att sedan i matchens sista sekund vinna på ippon med armlås.

I kvartsfinalen ställdes Bernholm mot världsjuan Sally Conway. Tyvärr stämde det inte alls för Bernholm mot den formstarka brittiskan som vann på en waza-ari (halv poäng).

Nu väntar återkval där vinst betyder en match om bronsmedalj. I återkvalet möter Bernholm världsåttan Maria Perez, Puerto Rico, som tog VM-silver 2017. Bernholm har vunnit deras två tidigare möten.

Not: Den enda svenska VM-medaljen tidigare är ett silver som Elisabeth Karlsson erövrade 1986.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.