Anna Bernholm till finalpasset på VM

Världstrean i 70 kg, Anna Bernholm, är vidare till återkvalsmatch med en chans på bronsmedalj på VM i Tokyo. I de två inledande matcherna axlade Bernholm rankingpositionen på ett utmärkt sätt och nådde kvartsfinal. Där stämde det inte alls för Bernholm som förlorade matchen. Nu väntar återkval där vinst innebär en match om bronsmedalj.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

I första matchen dominerade Bernholm mot svåra panamerikanska mästarinnan Elvismar Rodriguez från Venezuela och vann på två waza-ari som tillsammans ger ippon (full poäng). I andra matchen dominerade Bernholm mot en av de allra mest meriterade judokan genom tiderna alla kategorier, 33-åriga Yuri Alvear, Colombia, trippel världsmästarinna och trippel bronsmedaljörska med OS-silver 2016 och brons 2012.  Bernholm kastade och fick waza-ari tidigt för att sedan i matchens sista sekund vinna på ippon med armlås.

I kvartsfinalen ställdes Bernholm mot världsjuan Sally Conway. Tyvärr stämde det inte alls för Bernholm mot den formstarka brittiskan som vann på en waza-ari (halv poäng).

Nu väntar återkval där vinst betyder en match om bronsmedalj. I återkvalet möter Bernholm världsåttan Maria Perez, Puerto Rico, som tog VM-silver 2017. Bernholm har vunnit deras två tidigare möten.

Not: Den enda svenska VM-medaljen tidigare är ett silver som Elisabeth Karlsson erövrade 1986.

Foto: IJF, Sabau Gabriela

Hela fabriken stängs ner medan medarbetarna lär sig falla rätt23.10.2019 07:12:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsplatsolyckan i Sverige. Det har Proplate i Oxelösund tagit fasta på och inför nu obligatorisk fallträning för 100 medarbetare i syfte att förebygga fallolyckor och minska skaderiskerna om ett fall sker. Två timmar i veckan stänger Proplate ner produktionen för att samtliga anställda ska få möjlighet att träna balans, styrka och fallteknik. Satsningen är den största hittills i ett samverkansprojekt mellan Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring, Fallkompetens i arbetslivet, som ingår i konceptet Judo4Balance.

Marcus Nyman klättrar 45 platser på världsrankingen24.9.2019 00:22:00 CESTPressmeddelande

OS-femman från Rio Marcus Nyman är tillbaka med besked. För fyra veckor sedan kom han femma på VM och i helgen vann han Grand Prix i Tashkent, Uzbekistan. Prestationerna har gjort att Nyman klättrat anmärkningsvärda 45 placeringar på världsrankingen sedan mitten på augusti. Helgens förstaplats innebar också att Nyman nu hoppat upp på OS-kvalplats, en viktig milstolpe i hans satsning mot ett tredje OS.