Anna Bernholm VM-femma

Världstrean Anna Bernholm tog i juni sin första mästerskapsmedalj, ett EM-brons. Idag tog hon sig hela vägen fram till en bronsmedaljmatch på VM i Tokyo. Tyvärr nådde hon inte hela vägen fram denna gång. Franska europamästarinnan Margaux Pinot blev för svår för Bernholm i medaljmatchen. Bernholm får därmed nöja sig med en femteplats, och mängder med OS-kvalpoäng.

Mer information och kommentar följer under eftermiddagen.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.