Anna Byström ny HR-chef på Kungliga Operan

Anna Byström, som har varit tf chef för avdelningen HR, fysio och företagshälsa vid Kungliga Operan under hösten, har tackat ja till att stanna kvar på tjänsten permanent.

Anna Byström, ny HR-chef på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan

»Det känns väldigt roligt! Jag kom in som tillförordnad chef men kände direkt att här vill jag stanna kvar«, säger Anna Byström.

»I Anna får vi en mycket kompetent ledare för HR, fysio och företagshälsa, med både den bredd och kompetens som vi behöver. Jag är väldigt glad över att Anna har valt att tacka ja till jobbet och stanna hos oss. Det skapar kontinuitet och trygghet i arbetet framåt«, säger vd Fredrik Lindgren.

Anna Byström ingår i ledningsgruppen vid Kungliga Operan, Sveriges nationalscen för opera och balett, som nästa år firar 250-årsjubileum.

Anna Byström, ny HR-chef på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan

Brittenvår i Stockholm27.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Den brittiske kompositören Benjamin Britten är välkänd i den klassiska världen men kanske lite mer av en doldis för operapubliken. Han beskrivs ofta som den klassiska musikens underbarn under 1900-talet. I vår kan stockholmarna uppleva Britten på både Folkoperan och Kungliga Operan. Först ut är Folkoperan med The Turn of the Screw och senare i vår har En midsommarnattsdröm premiär på Kungliga Operan, regisserad av Folkoperans konstnärliga chef Tobias Theorell.

Biljetter till Kungliga Operan för 250 kronor under hela jubileumsåret 2023.25.1.2023 14:35:55 CET | Pressmeddelande

Idag släpps 250-kronorsbiljetter för att uppmärksamma Kungliga Operans 250-årsjubileum. Biljetterna släpps kontinuerligt under året och kommer att finnas tillgängliga till ett begränsat antal platser på ett flertal av årets uppsättningar. 250-kronorsbiljetterna är tänkta för ny, vuxen publik som inte förut besökt Kungliga Operan, de tidigare rabatterna för unga och studenter finns kvar.

Upplev Kungliga Operans slutsålda Jubileumsgala på bio över hela landet16.1.2023 16:22:11 CET | Pressmeddelande

Än finns chansen att se Jubileumsgalan som uppmärksammar Kungliga Operans 250-årsjubileum. Den slutsålda galan visas på bio hos Folkets Hus och Parker, dels live den 21 januari kl 19, dels i efterhand på någon av de biografer som visar galan vid ett senare datum. Jubileumsgalan är en svindlande resa genom 250 år av opera, dans och musik, från Kungliga Operans invigning 1773 till idag. På scenen finns sångsolister som Nina Stemme, Karl-Magnus Fredriksson och Daniel Frank och dansare som Luiza Lopes och Calum Lowden, som uppträder tillsammans med Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet. Dirigent är musikchef Alan Gilbert, nyligen utsedd till Hovkapellmästare av kung Carl XVI Gustav.