Schibsted

Anna Careborg fortsätter som publisher på SvD – Fredric Karén i ny roll

Dela

Anna Careborg blir permanent chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet i samband med att Fredric Karén går in i en ny och övergripande redaktionell roll i Schibsted. Fredric Karéns uppdrag blir att bistå i den digitala transformationen och stärka samarbetet mellan redaktionerna. Samtidigt fortsätter Anna Careborg det förändringsarbete som ska ta Svenska Dagbladet till en ny position på mediemarknaden.

Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Fredric Karén gick vid årsskiftet på tjänstledighet för att under ett år hjälpa den kanadensiska mediekoncernen Torstar Corporation med digitaliseringen och utvecklingen mot digitala prenumerationer. Anna Careborg tillträdde då som tf publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – för Svenska Dagbladet.

Nu är det klart att Fredric Karén kommer tillbaka till en helt ny roll på Schibsted där han får ett särskilt ansvar för att bistå i den digitala transformationen och stärka det redaktionella samarbetet mellan Schibsteds tidningar i Sverige och Norge – också över landsgränserna.

– Jag är otroligt glad över att Fredric tackat ja till den här rollen. Han har en lång och solid redaktionell erfarenhet och har genomfört omfattande omställningsprocesser över lång tid – och lett dessa på ett utmärkt sätt och med gott resultat. Dessutom är han en genuin samarbetsman, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP Schibsted News Media.

– Efter alla mina fantastiska år på SvD kan jag inte tänka mig ett roligare och mer meningsfullt sätt att gå vidare än att få göra mitt yttersta för att journalistiken på en mer övergripande nivå inom koncernen även fortsättningsvis ska stå stark. Uppdraget påminner mycket om det jag gör här i Toronto, att transformera det redaktionella verksamheterna och göra dem mer bärkraftiga – såväl ekonomiskt, organisatoriskt som innehållsmässigt, säger Fredric Karén.

När Anna Careborg i vintras tog över ansvaret att leda Svenska Dagbladet satte hon igång ett omfattande förändringsarbete med det övergripande målet att ge SvD:s läsare en tidning som fullt ut svarar mot de krav som ställs på en modern tidning online.

– Det känns väldigt roligt och hedrande att få förtroendet att fortsätta leda Svenska Dagbladet. Att tillsammans med mina fantastiska kollegor på SvD och i Schibsted jobba vidare med det förändringsarbete vi påbörjat på tidningen under året. Jag känner mig ödmjuk inför de stora utmaningar vi står inför, samtidigt tror jag väldigt mycket på kvalitetsjournalistiken framåt och ser ett ökande behov i samhället av riktigt bra granskande och fördjupande nyhetsarbete, säger Anna Careborg.

Siv Juvik Tveitnes är glad att Anna Careborg vill fortsätta som SvD:s publisher:

– Anna har fått väldigt mycket gjort på relativt kort tid och jag tycker det är otroligt häftigt att se hur SvD nu verkligen satsar på att skapa ett riktigt lyft för läsarna. Det ska bli spännande att följa och jag är säker på att det kommer att ge bra resultat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, Communications Specialist Schibsted News Media. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Ladda ned bild
Fredric Karén, tillträdande SVP editorial transformation and collaboration i Schibsted News Media.
Fredric Karén, tillträdande SVP editorial transformation and collaboration i Schibsted News Media.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Mattias Hersby till Schibsted Marketing Services – går in i svenska ledningsgruppen21.11.2019 10:00:00 CETPressmeddelande

Mattias Hersby rekryteras till rollen som Head of Business Development & Operations och fyller därmed den sista platsen i annonsorganisationens svenska ledningsgrupp. “Med över 20 år i mediebranschen blir Mattias ett starkt tillskott i arbetet med att bredda erbjudandet mot den svenska marknaden”, säger Joakim Flodin, CEO & Director of Schibsted Marketing Services.

Aftonbladet tar nästa steg för nyheter online – lanserar helt ny nyhetstjänst21.11.2019 08:38:38 CETPressmeddelande

Nu lanseras en helt ny del av Aftonbladet. Med digitala tjänsten Supernytt erbjuder Aftonbladet en ny nyhetsupplevelse för breaking news. ”Det här är en av de verkligt stora förändringarna av Aftonbladet de senaste tio åren. Med Supernytt hamnar läsarna mitt i nyhetspulsen, de får en omedelbar överblick och möjligheten att prata direkt med redaktionen”, säger Michael Poromaa, redaktionschef på Aftonbladet.

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum