Schibsted

Anna Careborg fortsätter som publisher på SvD – Fredric Karén i ny roll

Dela
Anna Careborg blir permanent chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet i samband med att Fredric Karén går in i en ny och övergripande redaktionell roll i Schibsted. Fredric Karéns uppdrag blir att bistå i den digitala transformationen och stärka samarbetet mellan redaktionerna. Samtidigt fortsätter Anna Careborg det förändringsarbete som ska ta Svenska Dagbladet till en ny position på mediemarknaden.
Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD

Fredric Karén gick vid årsskiftet på tjänstledighet för att under ett år hjälpa den kanadensiska mediekoncernen Torstar Corporation med digitaliseringen och utvecklingen mot digitala prenumerationer. Anna Careborg tillträdde då som tf publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – för Svenska Dagbladet.

Nu är det klart att Fredric Karén kommer tillbaka till en helt ny roll på Schibsted där han får ett särskilt ansvar för att bistå i den digitala transformationen och stärka det redaktionella samarbetet mellan Schibsteds tidningar i Sverige och Norge – också över landsgränserna.

– Jag är otroligt glad över att Fredric tackat ja till den här rollen. Han har en lång och solid redaktionell erfarenhet och har genomfört omfattande omställningsprocesser över lång tid – och lett dessa på ett utmärkt sätt och med gott resultat. Dessutom är han en genuin samarbetsman, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP Schibsted News Media.

– Efter alla mina fantastiska år på SvD kan jag inte tänka mig ett roligare och mer meningsfullt sätt att gå vidare än att få göra mitt yttersta för att journalistiken på en mer övergripande nivå inom koncernen även fortsättningsvis ska stå stark. Uppdraget påminner mycket om det jag gör här i Toronto, att transformera det redaktionella verksamheterna och göra dem mer bärkraftiga – såväl ekonomiskt, organisatoriskt som innehållsmässigt, säger Fredric Karén.

När Anna Careborg i vintras tog över ansvaret att leda Svenska Dagbladet satte hon igång ett omfattande förändringsarbete med det övergripande målet att ge SvD:s läsare en tidning som fullt ut svarar mot de krav som ställs på en modern tidning online.

– Det känns väldigt roligt och hedrande att få förtroendet att fortsätta leda Svenska Dagbladet. Att tillsammans med mina fantastiska kollegor på SvD och i Schibsted jobba vidare med det förändringsarbete vi påbörjat på tidningen under året. Jag känner mig ödmjuk inför de stora utmaningar vi står inför, samtidigt tror jag väldigt mycket på kvalitetsjournalistiken framåt och ser ett ökande behov i samhället av riktigt bra granskande och fördjupande nyhetsarbete, säger Anna Careborg.

Siv Juvik Tveitnes är glad att Anna Careborg vill fortsätta som SvD:s publisher:

– Anna har fått väldigt mycket gjort på relativt kort tid och jag tycker det är otroligt häftigt att se hur SvD nu verkligen satsar på att skapa ett riktigt lyft för läsarna. Det ska bli spännande att följa och jag är säker på att det kommer att ge bra resultat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, Communications Specialist Schibsted News Media. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Anna Careborg tillträder i dag som publisher, chefredaktör, vd och ansvarig utgivare, för Svenska Dagbladet. Foto: Staffan Löwstedt/SvD
Ladda ned bild
Fredric Karén, tillträdande SVP editorial transformation and collaboration i Schibsted News Media.
Fredric Karén, tillträdande SVP editorial transformation and collaboration i Schibsted News Media.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye