Anna Careborg fortsätter som publisher på SvD – Fredric Karén i ny roll
Fredric Karén gick vid årsskiftet på tjänstledighet för att under ett år hjälpa den kanadensiska mediekoncernen Torstar Corporation med digitaliseringen och utvecklingen mot digitala prenumerationer. Anna Careborg tillträdde då som tf publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – för Svenska Dagbladet.
Nu är det klart att Fredric Karén kommer tillbaka till en helt ny roll på Schibsted där han får ett särskilt ansvar för att bistå i den digitala transformationen och stärka det redaktionella samarbetet mellan Schibsteds tidningar i Sverige och Norge – också över landsgränserna.
– Jag är otroligt glad över att Fredric tackat ja till den här rollen. Han har en lång och solid redaktionell erfarenhet och har genomfört omfattande omställningsprocesser över lång tid – och lett dessa på ett utmärkt sätt och med gott resultat. Dessutom är han en genuin samarbetsman, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP Schibsted News Media.
– Efter alla mina fantastiska år på SvD kan jag inte tänka mig ett roligare och mer meningsfullt sätt att gå vidare än att få göra mitt yttersta för att journalistiken på en mer övergripande nivå inom koncernen även fortsättningsvis ska stå stark. Uppdraget påminner mycket om det jag gör här i Toronto, att transformera det redaktionella verksamheterna och göra dem mer bärkraftiga – såväl ekonomiskt, organisatoriskt som innehållsmässigt, säger Fredric Karén.
När Anna Careborg i vintras tog över ansvaret att leda Svenska Dagbladet satte hon igång ett omfattande förändringsarbete med det övergripande målet att ge SvD:s läsare en tidning som fullt ut svarar mot de krav som ställs på en modern tidning online.
– Det känns väldigt roligt och hedrande att få förtroendet att fortsätta leda Svenska Dagbladet. Att tillsammans med mina fantastiska kollegor på SvD och i Schibsted jobba vidare med det förändringsarbete vi påbörjat på tidningen under året. Jag känner mig ödmjuk inför de stora utmaningar vi står inför, samtidigt tror jag väldigt mycket på kvalitetsjournalistiken framåt och ser ett ökande behov i samhället av riktigt bra granskande och fördjupande nyhetsarbete, säger Anna Careborg.
Siv Juvik Tveitnes är glad att Anna Careborg vill fortsätta som SvD:s publisher:
– Anna har fått väldigt mycket gjort på relativt kort tid och jag tycker det är otroligt häftigt att se hur SvD nu verkligen satsar på att skapa ett riktigt lyft för läsarna. Det ska bli spännande att följa och jag är säker på att det kommer att ge bra resultat.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, Communications Specialist Schibsted News Media. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum