Anna Hansson-Bittár vann Sveriges stora Skolledarpris

Sveriges stora Skolledarpris på 100 000 kronor delades ut på Nordiska Skolledarkongressen på tisdagen i Göteborg. Studentlitteratur var del av juryn som utsåg pristagaren. – Jag är mycket lycklig och hedrad, säger Anna Hansson-Bittár, rektor på Brevik skola, Tyresö.

Anna Hansson-Bittár fick sitt pris för att hon bland annat "är en skicklig ledare med lång erfarenhet och som använder den till att ständigt utmana sina egna tankemönster" och att ”hennes skolledarskap är ett föredöme och vilar stabilt på en etisk grund”.

Sveriges stora Skolledarpris delades ut för första gången med anledning av Sveriges Skolledarförbunds 50-årsjubileum och kommer att delas ut vartannat år. Juryn bestod av Svenskt Näringsliv, Friskolornas riksförbund, Sveriges elevråd – SVEA, Sveriges Elevkårer, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund och Studentlitteratur.

– Vi är glada att vara med och uppmärksamma skolledare som gjort något utöver det vanliga i sitt arbete. De nominerade har uppvisat stor kompetens och idérikedom i ledarskapet vilket är viktigt för skolans utveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

– För mig betyder priset mycket, säger Anna Hansson-Bittár. Det är roligt att också skolledare uppmärksammas. Och fantastiskt att få priset i sådan fin konkurrens.

För mer information kontakta:

Anna Hansson-Bittár, tel 070-772 72 15

Ronny Pettersson, Tel: 046-31 21 74

Foto: Magnus Hartman

Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling10.1.2018 08:00Pressmeddelande

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Har ni en informationssäker kultur på jobbet?31.10.2017 10:55Pressmeddelande

Vi hör ofta i nyheterna om informationsläckor och känsliga uppgifter som har kommit på villovägar. Säkra tekniska lösningar är naturligtvis väsentliga – men det räcker inte. Den nyutkomna boken Informationssäkerhet och organisationskultur lyfter fram vikten av att skapa en säkerhetsmedveten kultur inom organisationen. – Det här är den första boken i ämnet informationssäkerhet med fokus på kultur. Oftast fokuserar man på tekniska lösningar, och det är jätteviktigt, men vi vill lyfta fram de sociala aspekterna inom informationssäkerhet, säger Jonas Hallberg, teknisk doktor och verksam vid FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). Boken är ett led i ett forskningsprogram med just detta syfte, som har finansierats av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap). Programmet har pågått i fem år och har genererat ett flertal vetenskapliga publikationer. Medverkande i programmet, och författare till boken, är ett stort antal forskare från flera svenska universitet och FOI. Det innebär att

Minusräntor förklaras i fjortonde upplagan av Vår ekonomi13.9.2017 15:00Pressmeddelande

Vår ekonomi är den mest sålda läroboken i Sverige. 30 år efter att boken först publicerades kommer nu den fjortonde upplagan, uppdaterad med den senaste utvecklingen för svensk och internationell ekonomi. – Med den senaste finanskrisen, minusräntor och en intensiv migrationsdebatt har verkligheten sprungit ifrån många gamla läroböcker. Den nya upplagan av Vår ekonomi är modern, uppdaterad och anknyter till dagens debatt, säger SEB:s seniorekonom Klas Eklund, bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till bok om modern industriell ekonomi16.6.2017 09:36Pressmeddelande

Genom att den banar väg för en modern syn på ämnet industriell ekonomi och ger en förståelse för ekonomi i teknikintensiva verksamheter, belönas den kommande boken Modern industriell ekonomi med årets Kurslitteraturpris. – Vår förhoppning är att boken ska tydliggöra vad ämnet industriell ekonomi står för idag och därmed också kan ladda begreppet "industriell" med nya värden, säger författarna.