Anna Hansson-Bittár vann Sveriges stora Skolledarpris

Sveriges stora Skolledarpris på 100 000 kronor delades ut på Nordiska Skolledarkongressen på tisdagen i Göteborg. Studentlitteratur var del av juryn som utsåg pristagaren. – Jag är mycket lycklig och hedrad, säger Anna Hansson-Bittár, rektor på Brevik skola, Tyresö.

Anna Hansson-Bittár fick sitt pris för att hon bland annat "är en skicklig ledare med lång erfarenhet och som använder den till att ständigt utmana sina egna tankemönster" och att ”hennes skolledarskap är ett föredöme och vilar stabilt på en etisk grund”.

Sveriges stora Skolledarpris delades ut för första gången med anledning av Sveriges Skolledarförbunds 50-årsjubileum och kommer att delas ut vartannat år. Juryn bestod av Svenskt Näringsliv, Friskolornas riksförbund, Sveriges elevråd – SVEA, Sveriges Elevkårer, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund och Studentlitteratur.

– Vi är glada att vara med och uppmärksamma skolledare som gjort något utöver det vanliga i sitt arbete. De nominerade har uppvisat stor kompetens och idérikedom i ledarskapet vilket är viktigt för skolans utveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

– För mig betyder priset mycket, säger Anna Hansson-Bittár. Det är roligt att också skolledare uppmärksammas. Och fantastiskt att få priset i sådan fin konkurrens.

För mer information kontakta:

Anna Hansson-Bittár, tel 070-772 72 15

Ronny Pettersson, Tel: 046-31 21 74

Foto: Magnus Hartman

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.