Anna Hansson-Bittár vann Sveriges stora Skolledarpris

Sveriges stora Skolledarpris på 100 000 kronor delades ut på Nordiska Skolledarkongressen på tisdagen i Göteborg. Studentlitteratur var del av juryn som utsåg pristagaren. – Jag är mycket lycklig och hedrad, säger Anna Hansson-Bittár, rektor på Brevik skola, Tyresö.

Anna Hansson-Bittár fick sitt pris för att hon bland annat "är en skicklig ledare med lång erfarenhet och som använder den till att ständigt utmana sina egna tankemönster" och att ”hennes skolledarskap är ett föredöme och vilar stabilt på en etisk grund”.

Sveriges stora Skolledarpris delades ut för första gången med anledning av Sveriges Skolledarförbunds 50-årsjubileum och kommer att delas ut vartannat år. Juryn bestod av Svenskt Näringsliv, Friskolornas riksförbund, Sveriges elevråd – SVEA, Sveriges Elevkårer, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund och Studentlitteratur.

– Vi är glada att vara med och uppmärksamma skolledare som gjort något utöver det vanliga i sitt arbete. De nominerade har uppvisat stor kompetens och idérikedom i ledarskapet vilket är viktigt för skolans utveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

– För mig betyder priset mycket, säger Anna Hansson-Bittár. Det är roligt att också skolledare uppmärksammas. Och fantastiskt att få priset i sådan fin konkurrens.

För mer information kontakta:

Anna Hansson-Bittár, tel 070-772 72 15

Ronny Pettersson, Tel: 046-31 21 74

Foto: Magnus Hartman

Ny bok om att förändra ett destruktivt ledarskap19.4.2018 15:35Pressmeddelande

Utmattade medarbetare, ständiga konflikter och sämre resultat. Det är några av konsekvenserna ett destruktivt ledarskap kan få. Men kunskap och självinsikt kan bryta den onda cirkeln och få organisationen att utvecklas. Det är budskapet i den nya boken ”Destruktivt ledarskap” av fil dr Maria Fors Brandebo och hennes forskarkollegor fil dr Sofia Nilsson och professor Gerry Larsson, alla verksamma vid Försvarshögskolans Ledarskapscentrum.

Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet9.4.2018 07:00Pressmeddelande

Läromedlet som får elever att gilla matematik är också Sveriges mest använda matematikläromedel. Och nu släpps äntligen serien för högstadiet. Favorit matematik 7–9 bygger på ett beprövat finskt koncept, men är utvecklad, förbättrad och dessutom ingår programmering som en anpassning till den nya läroplanen. Matematiken förklaras grundligt och från början och passar därför även elever som inte arbetat med Favorit matematik på mellanstadiet. Inför höstterminen 2018 släpps Favorit matematik 7, och under 2019 och 2020 släpps resterande delar i serien.

Ny bok ger röst åt barn på flykt19.3.2018 16:00Pressmeddelande

De senaste åren har Sverige tagit emot tusentals barn på flykt, många med svåra erfarenheter i bagaget. I sin nya bok Barn på flykt vill Sophie Arnö, psykolog och journalist, lyfta fram deras egna berättelser och samtidigt öka förståelsen för hur rätt stöd kan hjälpa dem att finna trygghet i Sverige. Boken innehåller bilder tagna av de välkända fotograferna Paul Hansen, Jörgen Hildebrandt, Karl Melander och Kari Beate Nosterud, som varit med under flera av författarens resor.

Här möts forskningen och skolans vardag – Ny bok beskriver det kollegiala lärandet 2.06.3.2018 10:15Pressmeddelande

Hur kan man bedriva forskningsbaserad förändring utifrån en skolas lokala förutsättningar? Och hur kan lyckade satsningar i ett klassrum, eller på en skola, spridas och komma fler till del? Om just dessa frågor handlar Att förbättra skolan för alla. Boken är en översättning av Leaning to Improve, skriven av ledande skolforskare i USA. Anthony S. Bryk, en av bokens författare, är en av huvudtalarna på Nordiska Skolledarkongressen 2018 (13-14 mars), i Göteborg.