Anna Hansson-Bittár vann Sveriges stora Skolledarpris

Sveriges stora Skolledarpris på 100 000 kronor delades ut på Nordiska Skolledarkongressen på tisdagen i Göteborg. Studentlitteratur var del av juryn som utsåg pristagaren. – Jag är mycket lycklig och hedrad, säger Anna Hansson-Bittár, rektor på Brevik skola, Tyresö.

Anna Hansson-Bittár fick sitt pris för att hon bland annat "är en skicklig ledare med lång erfarenhet och som använder den till att ständigt utmana sina egna tankemönster" och att ”hennes skolledarskap är ett föredöme och vilar stabilt på en etisk grund”.

Sveriges stora Skolledarpris delades ut för första gången med anledning av Sveriges Skolledarförbunds 50-årsjubileum och kommer att delas ut vartannat år. Juryn bestod av Svenskt Näringsliv, Friskolornas riksförbund, Sveriges elevråd – SVEA, Sveriges Elevkårer, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund och Studentlitteratur.

– Vi är glada att vara med och uppmärksamma skolledare som gjort något utöver det vanliga i sitt arbete. De nominerade har uppvisat stor kompetens och idérikedom i ledarskapet vilket är viktigt för skolans utveckling, säger Ronny Pettersson, Studentlitteraturs förlagschef för skola och lärarutbildning.

– För mig betyder priset mycket, säger Anna Hansson-Bittár. Det är roligt att också skolledare uppmärksammas. Och fantastiskt att få priset i sådan fin konkurrens.

För mer information kontakta:

Anna Hansson-Bittár, tel 070-772 72 15

Ronny Pettersson, Tel: 046-31 21 74

Foto: Magnus Hartman

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.