Anna Ingmanson ny förbundsdirektör på Läkarförbundet

Läkarförbundet har rekryterat Anna Ingmanson som ny förbundsdirektör för Läkarförbundet och verkställande direktör för Läkartidningen.

Anna Ingmanson

Anna Ingmanson arbetar i dag inom Region Stockholm som avdelningschef på Hälso- och sjukvårdsförvaltningen på avdelningen för närsjukvård. Tidigare har hon arbetat som kommittésekreterare på Regeringskansliet, varit chef i Norrtälje kommun samt arbetat med intressepolitik på Sveriges Kommuner och Regioner.

-       Vi ser fram emot att Anna börjar på Läkarförbundet. Med sin långa erfarenhet kommer hon att kunna ta sig an det viktiga arbetet att fortsätta leda Sveriges läkarförbund in i framtiden och mot målen i vår strategi. Vår resa mot ett mer samlat förbund fortsätter och där har vi redan initierat ett viktigt arbete för att stärka medlemsvärdet, säger Sofia Rydgren Stale Läkarförbundets ordförande.

-       Det känns väldigt roligt och stimulerande att få den här möjligheten. Jag ser fram emot att tillsammans med kansliet och de förtroendevalda få arbeta för att stärka läkarnas röst i samhällsdebatten och skapa goda villkor för läkare, säger Anna Ingmanson tillträdande förbundsdirektör Läkarförbundet.

Om tjänsten:
Förbundsdirektör, chef för Läkarförbundets kansli och VD för Läkartidningen med uppdrag att skapa goda förutsättningar för kansliets stöd till de förtroendevalda och tillsammans med förbundsstyrelsen leda Sveriges Läkarförbund in i framtiden. Fokus ligger på att fortsätta stärka förbundets påverkan i samhällsfrågor som är prioriterade för Läkarförbundet och skapa goda villkor för läkare. Läkarförbundets kansli har ca 60 medarbetare. I tjänsten ingår ansvar för Läkarförbundets dotterbolag Läkartidningen och LIPUS, med cirka 20 anställda. Anna blir styrelseordförande för LIPUS och VD för Läkartidningen.

Anna Ingmanson tillträder tjänsten den 8 augusti.

Anna Ingmanson

Läkarförbundet och Läkaresällskapet uppmanar regeringen att agera om fortbildning12.5.2022 12:59:35 CEST | Pressmeddelande

Den 27 april 2022 röstade riksdagen igenom socialutskottets tillkännagivande om fortbildning för personal inom hälso- och sjukvården. Man vill att regeringen ska se över frågan om ett införande av ett krav på - och rätt till - en kontinuerlig fortbildning. Regeringen är inte bunden att agera enligt ett tillkännagivande, men rådande praxis är att följa riksdagens vilja. Socialdemokraterna reserverade sig mot beslutet med motiveringen att arbetsgivarna redan har ett ansvar för fortbildning.

Kortsiktiga satsningar i regeringens budget19.4.2022 11:49:38 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen sin vårbudget med justeringar för året och pekar ut riktningen framåt. Regeringen avsätter en halv miljard extra för att anställa fler sjuksköterskor, förbättra arbetsmiljön och utöka antalet vårdplatser. Läkarförbundet är positiva till att regeringen lyssnat på våra krav kring satsningar på arbetsmiljön och fler vårdplatser, men saknar långsiktighet i satsningarna.