Anna-Karin Hatt om budgeten: Beklagligt att man inte tar den här chansen att stärka företagens förmåga att skapa jobb

I dagpresenteras regeringens höstbudget. Anna-Karin Hatt, vd för Almega, välkomnar att regeringen satsar på välfärden – men är också skarpt kritisk till att regeringen inte redovisar de faktiska kostnaderna för att genomföra Reepalu-utredningens förslag om ett vinsttak för välfärdsföretagen.

Almegas vd, Anna-Karin Hatt, menar att regeringens höstbudget missar chansen att i en stark högkonjunktur skapa bättre förutsättningar för företagen att växa och anställa fler medarbetare.

- I föregående budgetar har regeringen genomfört kraftiga skattehöjningar som påverkar möjligheterna att anställa väldigt negativt. Tyvärr står man fast vid dessa höjningar och i övrigt har man inte några satsningar som på allvar förbättrar förutsättningarna att anställa fler. Det är beklagligt att man inte tar den här chansen att stärka företagens förmåga att skapa jobb, säger Anna-Karin Hatt.

Samtidigt välkomnar Almega regeringens ambition att satsa mer på välfärden.
- Det tillskott till välfärden som regeringen föreslår är ett steg på vägen för att kunna möta en snabbt växande befolkning och därmed högre efterfrågan på välfärdstjänster. Tillskottet är absolut nödvändigt, men kommer inte vara tillräckligt om regeringen samtidigt går vidare och inför Reepalu-utredningens förslag om ett vinsttak för välfärdsföretag, säger Anna-Karin Hatt.

I Almegas rapport Välfärdsutmaningen 2020 framgår att den prognosticerade befolkningstillväxten kombinerat med en försiktig beräkning av effekterna av Reepalu-utredningens förslag om ett vinsttak sammantaget skulle leda till ett radikalt ökat behov av nya platser i skolan och omsorgen i kommunernas och landstingens regi. Exempelvis skulle det offentliga behöva öka sin kapacitet med hela 6,2 miljoner läkarbesök och 8,8 miljoner besök i andra personalkategorier. Samtidigt skulle man behöva tillföra 167 000 kommunalt drivna grundskoleplatser, 72 000 gymnasieplatser och 73 000 platser inom den kommunala förskolan.
- Tyvärr har vare sig regeringen eller regeringens utredare gjort någon konsekvensanalys av vad det egna vinsttaksförslaget skulle innebära. Därför är det idag ingen som vet exakt hur stora kostnader som kommunerna och landstingen egentligen skulle belastas med, säger Anna-Karin Hatt.
- Att det skulle kräva enorma investeringar bara för att ordna med nya lokaler, rekrytera stora mängder ny personal och öka sin kapacitet i den offentligt producerade välfärden är uppenbart. Till det kommer att vi vet att privata aktörers verksamhet många gånger är väsentligt mer kostnadseffektiv än den offentliga, vilket innebär att man om man vältrar över en så stor volym elever och brukare på det offentliga också kommer få kraftigt ökade driftkostnader, säger Anna-Karin Hatt.
- Att regeringen satsar fem miljarder på välfärden är givetvis positivt, men om ambitionen är att bibehålla en god tillgång till välfärdstjänster av hög kvalitet, och fungerande valfrihet, så vore en utebliven Reepalu-reform den absolut bästa satsningen regeringen kan göra, säger Anna-Karin Hatt.

Almega menar att skattelättnader på personaloptioner kan stärka möjligheten att rekrytera och behålla nyckelkompetens samtidigt som lägre kostnader för den första anställda underlättar för de allra minsta förtegen.
- För företagen inom tjänstesektorn är personalen den absolut största tillgången, men lönekostnaderna är också ofta den största kostnadsposten. Regeringens förslag kommer innebära en tydligt sänkt kostnad för den första anställda vilket är mycket positivt. På längre sikt krävs dock mer och fler reformer som sänker kostnaderna för att anställa, för att underlätta också för de företagen som redan har någon eller några anställda att anställa fler, säger Anna-Karin Hatt.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.