Anna-Lena Öberg Högsta blir ny vd för WSP Sverige

WSP har tillsatt Anna-Lena Öberg Högsta, nuvarande vd för WSP Norden, till vd även för WSP Sverige. Håkan Danielsson som innehaft vd-rollen sedan januari 2020 lämnar därmed sitt uppdrag.

Anna-Lena Öberg Högsta, vd WSP Norden och Sverige. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: Oskar Hjelm.

– WSP-koncernen befinner sig i en intensiv affärsfas med snabb tillväxt och med mål om att fördjupa det globala samarbetet och stärka vår globala position. Koncernledningen har därför beslutat att WSP Sverige behöver ett nytt ledarskap, säger Anna-Lena Öberg Högsta, vd för WSP Norden och medlem i koncernledningen.

Anna-Lena Öberg Högsta har under flertalet år varit vd för Golder Europa, ett bolag som WSP förvärvade i april 2021. I oktober 2021 klev Anna-Lena Öberg-Högsta in som vd för WSP Norden med ett tydligt uppdrag att stärka WSPs nordiska position.

Anna-Lena Öberg-Högsta är teknisk doktor och docent i geoteknik. Hon har 28 års erfarenhet av miljö- och anläggningsbranschen samt över 20 års erfarenhet av ledande internationella roller.

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 55 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Sex av tio svenskar känner sig ensamma – vanligast bland unga vuxna och i storstäderna13.7.2022 07:35:00 CEST | Pressmeddelande

Semester och högtider är tillfällen då känslan av ensamhet ökar. Enligt en undersökning av analys- och teknikkonsultföretaget WSP känner sig sex av tio svenskar ensamma ibland eller ofta, ensamheten är mest utbredd i större städer. Under pandemin var den upplevda ensamheten i Sverige ännu högre samtidigt har fler insett vikten av gemensamma platser där vi kan ses och interagera.