Anna Lönn Lundbäck ny regionchef för Sveriges Byggindustrier

Anna Lönn Lundbäck har utsetts till ny regionchef för Sveriges Byggindustrier Väst. Lönn Lundbäck kommer närmast från en tjänst som regionchef för Hyresgästföreningen i Västra Sverige.

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna Anna Lönn Lundbäck till Sveriges Byggindustrier. Annas kombination av gedigen branschkunskap och ledarerfarenhet kommer att vara viktiga i vårt fortsatta arbete att göra byggbranschen attraktiv, sund och säker, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Anna Lönn Lundbäck ersätter Andreas Brendinger som tidigare har lämnat regionchefsrollen.

Bakgrund (urval)

2011-2017         Regionchef Hyresgästföreningen Region Västra Sverige

2006-2011         Direktor Göteborgs Räddningskommission

2004-2006         TF Direktor Göteborgs Räddningskommission

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.