Anna Nilsson-Ehle ny styrelseordförande i Lindholmen Science Park AB

1.6.2017 15:09 | Lindholmen Science Park

Som nytillträdd styrelseordförande ser Anna Nilsson-Ehle fram emot Lindholmen Science Parks fortsatta resa. -Jag har länge varit del av den starka utvecklingen av Lindholmen Science Park och hoppas kunna bidra till ytterligare kraftfulla insatser för att skapa innovationskraft för Sverige.

Med en bred erfarenhet från akademin och ledande befattningar inom Volvo Cars samt Volvokoncernen, som vd för Universeum, samt senast som föreståndare för SAFER - fordons- och trafiksäkerhetscentrum på Lindholmen, har Anna Nilsson-Ehle en klar uppfattning om vad som krävs för samhällsutveckling och tillväxt.

-Samverkan i ekosystem med många kompetenser, stora och små företag, samhällsaktörer, forskare, studenter och användare är ett måste för att tackla våra samhällsutmaningar och stärka konkurrenskraften. Det gör sig inte självt – Lindholmen Science Park fortsätter nu utveckla sin unika roll och förmåga att stimulera, visualisera och stödja kreativa steg för ekosystemets tillväxt och dynamik. Tillsammans med övriga styrelsen vill jag vara ett gott stöd i den uppgiften.

-Vi är mycket glada över att Anna har tackat ja till uppdraget. Jag har tidigare haft förmånen att arbeta tillsammans med henne, och hennes inspirationsförmåga och professionalism kommer att vara till stor nytta för vår framtida verksamhet. Inom ekosystemet Lindholmen Science Park har en unik kunskapsbank och erfarenhet byggts upp inom områdena transport, ICT, media och visualisering, så sammantaget ser vi mycket ljust på framtiden, säger Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park.

Senaste nyheterna från Lindholmen Science Park

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.

Connectathon kopplade samman vårdkedjans IT-system22.6.2016 10:00Pressmeddelande

Projektet PrehospIT som skapar förutsättningar för bättre IT inom ambulanssjukvården har genomfört vad som kan vara världens första Connectathon inom Prehospital eHälsa. I denna kopplade projektets medverkande företag, SAAB, Ortivus, Cerner och InterSystems samman sina produkter och utbytte information med varandra utgående från den rekommendation som utarbetats i PrehospIT. Nu när det visats att systemen kan samverka som avsett kommer nästa projektsteg – att demonstrera att det också innebär ökad patientnytta. Det görs i nästa projektsteg.

Styrning av trafik för effektivare godstransporter in och ut ur städer11.5.2016 08:30Pressmeddelande

Trängseln på in- och kringfartsleder är ett allt större problem för godsförsörjningen i framför allt Stockholm och Göteborg. En ny förstudie visar att befintliga vägar kan utnyttjas på ett bättre sätt genom att låta samhällsviktig och miljöklassad godstrafik få tillgång till ett prioriterat körfält. Tack vare uppkopplade fordon skulle trafiken kunna styras till specifika körfält beroende på trafiksituation och om fordonen uppfyller vissa krav.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum