Anna Nilsson-Ehle ny styrelseordförande i Lindholmen Science Park AB

Som nytillträdd styrelseordförande ser Anna Nilsson-Ehle fram emot Lindholmen Science Parks fortsatta resa. -Jag har länge varit del av den starka utvecklingen av Lindholmen Science Park och hoppas kunna bidra till ytterligare kraftfulla insatser för att skapa innovationskraft för Sverige.

Med en bred erfarenhet från akademin och ledande befattningar inom Volvo Cars samt Volvokoncernen, som vd för Universeum, samt senast som föreståndare för SAFER - fordons- och trafiksäkerhetscentrum på Lindholmen, har Anna Nilsson-Ehle en klar uppfattning om vad som krävs för samhällsutveckling och tillväxt.

-Samverkan i ekosystem med många kompetenser, stora och små företag, samhällsaktörer, forskare, studenter och användare är ett måste för att tackla våra samhällsutmaningar och stärka konkurrenskraften. Det gör sig inte självt – Lindholmen Science Park fortsätter nu utveckla sin unika roll och förmåga att stimulera, visualisera och stödja kreativa steg för ekosystemets tillväxt och dynamik. Tillsammans med övriga styrelsen vill jag vara ett gott stöd i den uppgiften.

-Vi är mycket glada över att Anna har tackat ja till uppdraget. Jag har tidigare haft förmånen att arbeta tillsammans med henne, och hennes inspirationsförmåga och professionalism kommer att vara till stor nytta för vår framtida verksamhet. Inom ekosystemet Lindholmen Science Park har en unik kunskapsbank och erfarenhet byggts upp inom områdena transport, ICT, media och visualisering, så sammantaget ser vi mycket ljust på framtiden, säger Niklas Wahlberg, vd Lindholmen Science Park.

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.